“آژنگ نیوز”:” زمین طیاره” و “بالون صحرا”  نامهایی بود که فرودگاه رشت در نزد اهالی قدیم این شهر نیزشهرت داشت .این فرودگاه قدیمی در حدفاصل فلکه گاز تا میدان رازی(انتظام) قرارداشت.فرودگاه شهر رشت  در هیجدهم خرداد ۱۳۲۶ در زمان استانداری عبدالحسین مسعود انصاری به بهره برداری رسید . ابتدا در روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مسیر هوایی رشت – تهران – تبریز  و بالعکس پرواز میکرد. این فرودگاه که در بخشی از محله سلیمانداراب قرار داشت، بعدها متروک شد و تاسیساتش در سال  ۱۳۴۴  به محل فرودگاه جدیدی در ابتدای جاده انزلی منتقل گردید که از سال  ۱۳۴۷  خورشیدی  رسما” شروع به فعالیت کرد.

طیاره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لازم به یاد آوری  است ؛ نخستین هواپیمای ایران از راه بندر انزلی وارد این سرزمین شد. این اولین هواپیمای خریداری شده توسط کشورمان، در دیماه سال  ۱۲۹۲  خورشیدی قطعاتش توسط یک خلبان لهستانی از راه دریایی روسیه – بندر انزلی وارد رشت شد و سپس به تهران منتقل گردید.

 درهمان سالها فرودگاهی کوچک که مردم به محل آن “زمین طیاره “می گفتند، در انزلی(منطقه هلال احمرفعلی) هم ایجاد شدکه اولین فرودگاه گیلان بود.دومین فرودگاه گیلان هم فرودگاه رشت است .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *