“آژنگ نیوز”:ارگ بخارامیراثی برجای مانده از تمدن کهن ایرانی است .این بنا اکنون بزرگترین بنای خشتی موجود در مرکزیک شهر به نام بخارا در کشور کنونی ازبکستان است و از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌آید. مساحت ارگ بخارا که طرحی ذوزنقه‌ای دارد کمی کمتر از 4 هکتار است و  دیواره‌های آن ارتفاعی بین۱۶تا ۲۰ متر دارند. این ارگ ورودی بسیار بزرگی دارد که دو ستون زیبای سده هجدهمی آن را تزئین کرده است. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی به دلیل بمباران هوایی این ارگ از سوی بلشویکها ،آسیب جدی به این میراث فرهنگی تمدن کهن ایرانی وارد آمد.

ارگ تاریخی1 شهر بخارا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مورد تاریخ ساخت ارگ بخارا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست می گویند ارگ را سیاوش پادشاه کیانی بنا نهاده است.اما آنچه که مسلم است این است که ارگ بخارا یکی از بناهایی است که پس از حمله مغول و تیممور همچنان باقی مانده و در قرن شانزده میلادی نیز به صورت کلی باز سازی شد. ارگ از همان زمان به  نماد و سمبل زندگی تمدنی پیشرفته شهر بخارا تبدیل شد.در این دوران ارگ بخارا میزبان شهیرترین و فرهیخته‌ترین ایرانیان مانند: رودکی فردوسی فارابی و خیام بوده است. ابن سینا در کتابخانه ارگ کتاب‌هایی یافت که در هیچ جای دیگری نظیرش را ندیده بود.

همچنین می‌‎دانیم این بنا را تا سال ۱۳۰۰خورشیدی روس‌ها به عنوان قلعه مورد استفاده قرار می‌دادند.

لازم به یاد آوری است ،بخارا ، که در مسیر ابریشم واقع شده است ، بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. این کاملترین نمونه یک شهر قرون وسطایی در آسیای مرکزی است ، بافت شهری که تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. بناهای تاریخی مورد توجه ویژه دیگر این شهر شامل آرامگاه معروف اسماعیل سامانی ، شاهکاری از معماری مسلمانان قرن دهم ، و تعداد زیادی از مدارس قرن هفدهم است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *