به گزارش “آژنگ نیوز”به تاریخ مراسم رونمایی عروسی در شاهنامه اشاره شده است.اولین رسمی که در شاهنامه به آن برمی‌خوریم، رسم «رونمایی= نشان دادن صورت» است که امروز در سیستان جزو فرهنگ مردم است.

رونمایی عروس از این قرار است که عروس را بعد از آنکه از آرایشگاه به خانه می‌آورند چادر سفید بر سرش می‌کشند و هرکس از اقوام و خویشان که آرزوی دیدن عروس را دارد مقداری پول یا آرایه‌ای از طلا به عنوان رونمایی به عروس هدیه می‌کند.

گرچه امروز این رسم به «پوورداری- پا برداشتن» تحول یافته است ولی چند سال قبل این رسم در همه‌جای سیستان به کار گرفته می‌شده است.
در شاهنامه رسم «رونمایی» وجود دارد و در آن زمان‌ها به کار می‌رفته است. چون زال پس از موافقت منوچهر، پادشاه پیشدادی و پدرش سام داماد مهراب‌شاه کابلی شد، بزرگان و دلیران ایران و سیستان به این ازدواج خجسته به کابل دعوت شدند.

هنگامی که از همه پذیرایی شد و رودابه را آراسته و آراوگیرا به کاخ آورده بودند، سام آرزو داشت که هرچه زودتر عروسش را ببیند و چون صبرش تمام شد رو به سیندخت، مادر رودابه کرد و گفت عروسم کجاست؟ سیندخت گفت: اول رونمایی بده تا عروست را به تو نشان دهم:

image 200 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بخندید و سیندخت را سام گفت
که رودابه را چند خواهی نهفت
بدو گفت سیندخت هدیه کجاست
اگر دیدن آفتابت هواست
چنین داد پاسخ به سیندخت سام
که از من بخواه آنچه داری تو کام
ز بند و ز تخت و ز تاج و کمر
مرا هرچه باشد شما راست بهر
برفتند زی خانۀ زرنگار
کجا اندرون بود خرّم بهار
نگه کرد سام اندر آن ماهروی
یکایک شگفتی بماند اندر اوی
ندانست کش چون ستایدهمی
بر او چشم را چون گشایدهمی

[پژوهش‌های ایرانشناسی: ناموارۀ دکتر محمود افشار، جلد بیست‌و‌دوم، به کوشش ایرج افشار با همکاری کریم اصفهانیان، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۳۹۳، ۸۷-۸۸]

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *