“آژنگ نیوز”این تاریخچه عکس سلفی ،اززمان اختراع تا تبدیل شدن به بیماری روانی!است. معنی سلفی در اصطلاح عامیانه “پرتره از خود” است . عکسی که از افراد ازخود می گیرند و معمولاً با استفاده از آینه یا با دوربینی است که تا بازو (نیم تنه)گرفته می شود. اقدام به گرفتن و به اشتراک گذاری عکس های سلفی به دلیل دوربین های دیجیتال ، اینترنت ، فراگیر بودن سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و البته به دلیل شیفتگی بی حد و حصر مردم به تصویر خود امروزه بسیار محبوب  و گسترده شده است.

image 58 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کلمه “سلفی” در سال ۲۰۱۳ توسط واژه نامه انگلیسی آکسفورد به عنوان “کلمه سال” انتخاب شده است در تعریف سلفی در این واژه نامه آمده است:

عکسی که شخص از خود گرفته است ، معمولاً با تلفن هوشمند یا وب کم و در وب سایت ها و سایررسانه های اجتماعی بارگذاری می شود.”

تاریخچه پرتره از خود

پس چه کسی اولین “سلفی” را گرفته است؟ در بحث در مورد اختراع اولین سلفی ، ما باید ابتدا به اختراع ،دوربین، فیلم و اوایل تاریخ عکاسی ادای احترام کنیم. در عکاسی ، مدت ها قبل از اختراع فیس بوک و تلفن های هوشمند ، تهیه عکس های خود پرتره در حال انجام بود. یک نمونه از آن توسط رابرت کورنلیوس ، عکاس آمریکایی انجام شده است .او در سال ۱۸۳۹ یک داگروتیپ سلفی (اولین فرایند عملی عکاسی) از خود گرفت. این تصویر همچنین یکی از اولین عکس های یک شخص محسوب می شود.

در سال ۱۹۱۴، آناستازیا نیکولاونا ، دوشس بزرگ روسی ۱۳ساله با استفاده از دوربین جعبه Kodak Brownie (که در سال 1900 اختراع شد) از خود عکس گرفت و عکس را با یادداشتی بدین شرح برای یکی از دوستانش ارسال کرد: “من این عکس را از خودم با کمک آئینه گرفتم .خیلی سخت بود چون دستانم می لرزید. ” به نظر می رسد نیکولاوا اولین نوجوانی است که سلفی گرفته است.

چه کسی اولین سلفی دوران مدرن را گرفت؟

استرالیا ادعای اختراع سلفی مدرن را مطرح کرده است. در سپتامبر۲۰۰۱، گروهی از استرالیایی ها یک وب سایت ایجاد کردند و اولین عکس های خودنگار دیجیتال را بر روی اینترنت بارگذاری کردند. در ۱۳سپتامبر۲۰۰۲، اولین استفاده ضبط شده از اصطلاح “سلفی” برای توصیف یک عکس سلفی در انجمن اینترنتی استرالیا ABC آنلاین رخ داد. عکاس ضمن ارایه یک عکس از خودش در توضیحش نوشته بود: این یک عکس سلفی بود.

یک فیلمبردار هالیوود به نام لستر ویزبرود ادعا می کند که او اولین شخصی است که سلفی سلبریتی ها را می گیرد (یک عکس از خودش و یک فرد مشهور گرفته شده) او از سال ۱۹۸۱این کار را انجام داده است.

images - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سلفی گرفتن اینک از حد خود فراتر رفته است . به گونه ای که مقامات پزشکی گرفتن سلفی بیش از حد  را به عنوان علامت بالقوه ناسالم بودن و وجود مشکلات روانی در فرد اعلام کرده اند.به عنوان نمونه می توان به  پرونده دنی بومن ۱۹ ساله اشاره کرد که پس از ناکامی در گرفتن سلفی ایده آل خود؛ اقدام به خودکشی کرد.

بومن بیشتر مراحل بیداری خود را هر روز با گرفتن صدها عکس سلفی ،از زمان  لاغر شدن و ترک تحصیل در مدرسه سپری می کرد. وسواس در گرفتن عکس سلفی اغلب نشانه اختلال  و سوءظن نسبت به بدشکلی بدن است .روانپزشکان آن را  یک اختلال روانی ناشی از اضطراب، در مورد ظاهر شخصی ،معرفی کرده اند. مشکل دنی بومن نیز این نوع بیماری تشخیص داده بود.

ترجمه :احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *