به گزارش “آژنگ نیوز”هنری فورد به دلیل ترسیم چشم انداز انقلابی در زمینه صنعت و اقتصاداتومبیل، شهرت دارد.هنری فورد یک صنعتگر بود که انقلابی در تولید خطوط مونتاژ برای خودرو ایجاد کرد و مدل T خودرو فورد را به یکی از بزرگترین اختراعات آمریکا تبدیل کرد و سپس به دنبال تولید خط تولید مونتاژ رفت که انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد.

در نتیجه ، فورد میلیون ها ماشین فروخت و به یک رهبر تجاری مشهور در جهان تبدیل شد. این شرکت بعداً تسلط خود در بازار را از دست داد. اما تأثیر پایداری در سایر توسعه فن آوری ، مسائل کارگری و زیرساخت های صنعت ایالات متحده داشت. امروزه ، فورد به دلیل کمک به ساخت اقتصاد آمریکا در سالهای ابتدایی  و دوران آسیب پذیری  کشور؛ اعتبار بسیاری داشته و یکی از تاجران برجسته آمریکا محسوب می شود.

سنین جوانی و تحصیل

فورد در۳۰ ژوئیه ۱۸۶۳ در مزرعه خانواده خود در وین کانتی ، در نزدیکی دیربورن ، میشیگان به دنیا آمد.

وقتی فورد ۱۳ ساله بود ، پدرش یک ساعت جیبی به او هدیه داد که پسر جوان بلافاصله قطعات آن را  از هم جدا کرده و دوباره جمع کرد. دوستان و همسایگانش تحت تأثیر قرار گرفتند و از او خواستند که ساعتهایشان را نیز تعمیر کند.بدین ترتیب مشخص بود که او اصولا یک انسان فنی است.

فورد از کار در مزرعه راضی نبود ، در۱۶ سالگی خانه را ترک کرد و به عنوان شاگرد در یک کارخانه کشتی سازی در دیترویت مشغول به کار شد. در سالهای بعد ، او یاد می گیرد که به طرز ماهرانه ای کار کند و موتورهای بخار را سرویس کند و در ضمن همچنین حسابداری نیز می خواند.

درمسیر پیشرفت

در سال ۱۸۹۰ ، فورد به عنوان مهندس شرکت دیترویت ادیسون استخدام شد. در سال ۱۸۹۳ ، استعدادهای طبیعی او باعث ارتقا ش به مقام مهندسی ارشد شد.

در تمام این مدت ، فورد برنامه های خود را برای ساخت یک کالسکه بدون اسب دنبال می کرد. در سال ۱۸۹۲ ، فورد اولین  وسیله بنزینی خود را ساخت که دارای یک موتور دو سیلندر با قدرت چهار اسب بخار بود. در سال ۱۸۹۶، او اولین اتومبیل مدل  ویژه فوردرا که چهار چرخ داشت را ساخت.

هنری فورد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در همان سال ، او در جلسه ای با مدیران ادیسون شرکت کرد و برنامه های اتومبیل خود به توماس ادیسون ارائه کرد. ادیسون، فورد را ترغیب کرد تا مدل دوم و بهتری بسازد.

تاسیس شرکت فورد موتور

در سال۱۸۹۸ ، اولین حق ثبت اختراع برای کاربراتور به فورد اعطا شد. در سال ۱۸۹۹، با پول جمع شده از سرمایه گذاران در پی توسعه  کارخانه اش و ساخت اتومبیل مدل سوم  فورد، از شرکت ادیسون ایلومینگینگ جدا شد. تا کار اتومبیل سازی خود را به صورت مستقل و تمام وقت دنبال کند. پس از چند آزمایش وساخت چند مدل اتومبیل ؛ فورد در سال ۱۹۰۳ شرکت فورد موتور را تأسیس کرد.

تولیدمدل T

فورد در اکتبر ۱۹۰۸ مدل T را معرفی کرد ، اولین خودرویی که برای اکثر آمریکایی ها مقرون به صرفه بود و ساخت آن را تا سال۱۹۲۷ ادامه داد. این خودرو همچنین به عنوان “Tin Lizzie” شناخته می شود . این ماشین به دوام و انعطاف پذیری معروف بود ، به سرعت آن را به یک موفقیت عظیم تجاری تبدیل کرد.

برای چندین سال ، شرکت فورد موتور از این مدل ماشین۱۰۰ درصد سود کسب کرد. رانندگی ساده و تعمیر ارزان باعث محبوبیت این مدل از فورد شده بود. ، به ویژه به دنبال اختراع خط مونتاژ توسط فورد ، تقریباً نیمی از اتومبیل های آمریکایی در سال۱۹۱۸ مدل T بودند.

در سال ۱۹۲۷ ، فورد و پسرش ادسل اتومبیل موفق دیگری به نام مدل A را معرفی کردند و شرکت موتور فورد تبدیل به یک شرکت صنعتی شد.

خط مونتاژ هنری فورد

در سال ۱۹۱۳ ، فورد اولین خط مونتاژ متحرک را برای تولید انبوه خودرو راه اندازی کرد. این تکنیک جدید مدت زمان ساخت ماشین را از ۱۲ساعت به دو ساعت و نیم کاهش داد ، که به نوبه خود هزینه مدل T را از ۸۵۰ دلار در سال ۱۹۰۸ به۳۱۰ دلار در سال ۱۹۲۶ برای یک مدل بسیار بهبود یافته ؛کاهش داد.

در سال ۱۹۱۴ ، فورد دستمزد ۵ دلار برای یک روز کاری هشت ساعته (۱۱۰ دلار در سال ) را برقرار کرد ، که بیش از دو برابر درآمد قبلی کارگران بود ،  او از این شیوه به عنوان روش وفادار نگه داشتن بهترین کارگران به شرکتش بهره گرفت.

فورد بیش از سودآوری کارخانه خود ، به خاطر چشم انداز انقلابی اش مشهور شد: ساخت اتومبیل ارزان قیمت که توسط کارگران ماهری ساخته می شود  که دستمزد ثابت می گیرند و از یک هفته کار، پنج روزه و ۴۰ساعته، لذت می برند.

توسعه و انسان دوستی

فورد یک صلح طلب مشتاق بود و با جنگ جهانی اول مخالفت می کرد ، حتی بودجه یک کشتی صلح به اروپا را تأمین کرد. بعداً ، در سال ۱۹۳۶، فورد و خانواده اش بنیاد فورد را تأسیس کردند تا کمک های مستمر برای تحقیق ، آموزش و توسعه فراهم کند.

فورد برای کارکنانی که شش ماه در شرکت ماندند و مهمتر از همه ، زندگی خود را به شکلی قابل احترام وقف انجام فعالیتهایشان در کارخانه کردند ، تقسیم سود را پیشنهاد داد.

فورد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در همان زمان ، “بخش اجتماعی” شرکت به بررسی موضوع مصرف مشروبات الکلی ، قمار بازی و یا فعالیت های غیرمعقول کارمندان؛ به منظور تعیین صلاحیت آنها در زمینه مشارکت برای اداره  کارخانه پرداخت.

فورد در۷ آوریل ۱۹۴۷ در اثر خونریزی مغزی در سن ۸۳سالگی در نزدیکی املاکش در منطقه دیربورن ، فیر لین ،درگذشت.

موزه هنری فورد در دیربورن ، میشیگان ، در سال ۱۹۳۳افتتاح شد ، هزاران  گونه ازاشیا در این موزه جمع آوری شده فورد و بسیاری از موارد دیگر را که اخیراً اضافه شده است ، مانند ساعت فورد ، یک مدل خودرو اسکار مایر وینرموبیل ، لیموزین های ریاست جمهوری و سایر خودرو ها نیز درنمایشگاه ها به نمایش درآمده است.

چشم انداز فورد برای موزه چنین بیان شده بود: “هنگامی که ما به پایان می رسیم ، این موزه می تواند نشان دهد که ما زندگی آمریکایی را دوباره ادامه خواهیم داد ؛ من فکر می کنم ، این بهترین راه برای حفظ حداقل بخشی از تاریخ و سنت ما است.”

ترجمه :احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *