“آژنگ نیوز”سر گذشت شروع بکار تاکسی در تهران روایتهای مختلفی دارد.بر اساس یکی از این روایتها :تا پیش از سال ۱۳۲۴ تعدادی از اتومبیلهای شخصی به عنوان کرایه در خیابانهای تهران مسافر جابجا میکردند، اما درشکهها نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بودند.
در سال ۱۳۲۵شرکتی به نام تاکسی ب.ب با ۱۰ دستگاه اتومبیل فیات شروع به کار کرد و مسافران را در تهران به مقصد میرساند. این تاکسیها همانند آژانسهای امروزی فقط مسافران را به صورت تکسرنشین یا خانوادگی جابجا میکردند.
از آنجا که این تاکسیها مورد استقبال مردم قرار گرفتند، پس از چند ماه شرکت تعداد خودروهای خود را به ۵۰ دستگاه رساند.
در همین سالها بود که عده دیگری از مردم به فکر ایجاد شرکتهای خصوصی تاکسیرانی افتادند. اشرفالملوک، ملقب به فخرالدوله، نهمین دختر مظفرالدین شاه قاجار بنیانگذار سیستم تاکسیرانی در ایران است.


وی با بهرهگیری از ارثیه پدری و مدیریت خود، به یکی از ثروتمندترین زنان ایران تبدیل شد و اولین کسی بود که در ایران به فکر ترویج فرهنگ استفاده از تاکسی افتاد. اولین تاکسی در ایران در سال 1326 توسط او وارد تهران قدیم شد.
وی با خرید ۱۰۰دستگاه تاکسی و سپردن آنها به ۱۰۰ شوفر به تاسیس سازمانی مستقل به نام تاکسیرانی تهران روی آورد.در آن زمان انواع خودروها با گرفتن مجوز از شهرداری میتوانستند تبدیل به تاکسی شوند. خودروهایی نظیر فیات، مسکویچ، فورد، واکسال، آستین، شورلت، اپل، بنز و غیره که همگی با رنگ کردن گلگیرهای جلو و عقب به رنگ سفید به عنوان تاکسی مشغول به کار میشدند.
تمامی این رانندگان به هنگام رانندگی با خودروهای خود میبایست کت و شلوار میپوشیدند و آرمی فلزی به صورت مدال را که تصویری از خودرو روی آن بود بر روی یقه خود نصب میکردند.
گروه تاریخ