دادستانی سوئیس در جریان مراحل دادرسی پرونده تخلفات مالی مرتبط با حق پخش تلویزیونی مسابقات مهم بین‌المللی، برای ناصر الخلیفی، مالک قطری باشگاه پاری سن ژرمن و شبکه تلویزیونی بین اسپورت و نیز ژروم والکه، مرد شماره دو سابق فیفا به ترتیب درخواست ۲۸ ماه و ۲ سال مجازات زندان کرد.

درخواست مجازات زندان برای دو مدیر ارشد و سرشناس فوتبال جهان، نخستین موارد از نوع خود در خاک اروپا محسوب می‌شود؛ حال آنکه پیش‌تر چندین مسئول ارشد ورزشی در آمریکای لاتین و چند مقام بلند پایه فیفا بدنبال رسوایی‌های متعدد مالی در راس فوتبال جهان در دادگاهی در ایالات متحده محاکمه شده بودند.

متهم ردیف اول پرونده دریافت رشوه و تبانی در ازای تسهیل در اعطای حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی ژروم والکه، دبیر کل سابق فیفا است که جلسه رسیدگی به اتهامات و نیز دفاعیات وی از روز دوشنبه هفته گذشته در دادگاه کیفری فدرال شهر بلانزونا سوئیس آغاز شده بود.

ژوئل پائود، دادستان فدرال سوئیس آقای والکه را به عنوان فردی معرفی می‌کند که در دو پرونده مرتبط با دریافت غیرقانونی پول برای تحقق سبک زندگی اشرافی خود متهم شناخته شده است.

وی در پرونده مرتبط با حق پخش تلویزیونی به دلیل درخواست کمک مالی از ناصر الخلیفی، مالک باشگاه پاری سن ژرمن و شبکه ورزشی بین اسپورت برای خرید یک ویلای لوکس در ساردینیای ایتالیا مورد سرزنش قرار گرفته است.

درخواست این کمک مالی به گفته دادستان سوئیس سال همزمان با مذاکرات مدیران شبکه بین اسپورت برای تمدید حق پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ و ۲۰۳۰ در شمال آفریقا و خاورمیانه مطرح شده است.

دادستان سوئیسی همچنین در ادامه از ناصر الخلیفی به عنوان یک «شخصیت پرنفوذ فوتبالی» یاد و تایید می‌کند که او ویلای مورد نظر ژروم والکه را در اختیارش قرار داده است.

image 250 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آنچه در این پرونده به آن اشاره شده، مالک شبکه بین اسپورت و باشگاه پاری سن ژرمن ویلای ساردینیا را از طریق یکی از شرکت‌هایش به مبلغ ۵ میلیون یورو خریداری و سپس مالکیت آنرا به برادر یکی از همکاران نزدیک‌اش منتقل می‌کند.

دادستانی سوئیس یادآور شده که آقای والکه بدون پرداخت اجاره به مدت ۱۸ ماه در این ویلا ساکن می‌شود در حالی که اجاره اقامتگاه لوکسی که آقای خلیفی در اختیار دبیر کل سابق فیفا قرار داده بود دست کم بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و هشتصد هزار یورو تخمین زده شده است.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی ژروم والکه در جلسات پیشین دادگاه به تمایل برای خرید ویلای بیانکا در ساردینیا و حتی امضای قول‌نامه ۵ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۳ بدون داشتن اعتبار مالی لازم اعتراف کرده بود؛ حال آنکه دبیر کل سابق فیفا در همان در زمان برای خرید دو ملک، ۱۰ میلیون فرانک سوئیس بدهی بانکی داشت.

از سوی دیگر، ناصر الخلیفی، مدیر ورزشی پرنفوذ قطری پس از توافق ماه ژانویه با فیفا برای آنکه نهاد بین المللی اداره کننده فوتبال شکایت از وی به دلیل «فساد» را پس بگیرد، نیز از سوی دادستان‌های سوئیس به «تحریک به مدیریت ناعادلانه» متهم شده است.

مالک و رئیس شبکه بین اسپورت در پرونده رسیدگی به تخلفات اعطای حق پخش متهم است که برای دریافت امتیاز حق پخش تلویزیونی مسابقات مهم بین المللی، به خصوص حق پخش فینال جام‌های جهانی ۲۰۲۶ و ۲۰۳۰ در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا رشوه پرداخت کرده است.

ناصر الخلیفی پیش‌تر در دادگاه پذیرفته بود که سه بار طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۳ با ژروم والکه دیدار و گفتگو کرده است.

ناصر الخلیفی و ژروم والکه هر دو اتهام‌های مطرح از سوی دادستانی سوئیس را رد و مراودات انجام شده را یک ماجرای «خصوصی» بدون ارتباط با قرارداد آوریل ۲۰۱۴ بین اسپورت با فیفا قلمداد کرده‌اند، بدون آنکه انگیزه اصلی این نوع رابطه پنهانی را مشخص کنند.

جلسات دفاعیات دو متهم این پرونده طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت و دادگاه کیفری فدرال سوئیس قرار است روز ۳۰ اکتبر حکم هایی خود را صادر کند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *