شان کانری که شاید بهترین بازیگر نقش جیمز باند بوده است، ۹۰ساله شد. 

در کارنامه این بازیگر اسکاتلندی فهرستی از فیلم‌های افتخارآفرین وجود دارد، ازجمله فیلم «مردی که می‌خواست سلطان باشد» که در آن هم‌بازی مایکل کین بود، «تسخیرناپذیران» به کارگردانی برایان دی پالما و «ایندیانا جونز» و «آخرین جنگ صلیبی». 

این بازیگر برنده جایزه اسکار از سال ۲۰۰۳ در عرصه سینما غایب بوده، جز در سال ۲۰۱۲ که در فیلم کارتونی «آقای بیلی» صداپیشه شد. 

او هفت دهه بازیگر بود و در حالی خود را بازنشسته کرد که بی‌تردید هنوز جا داشت در فیلم‌های بسیار خوبی نقش‌آفرینی کند. 

این بازیگر در مهمانی سال ۲۰۰۶ مؤسسه فیلم آمریکا (ای‌اف‌آی) و هنگام دریافت جایزه یک عمر تلاش در عرصه بازیگری این تصمیم خود را اعلام کرد و گفت: «دیگر بهتر است بازنشسته شوم.» 

کانری با اشاره به جراحی غده‌ای که در کلیه‌اش بود افزود: «از کریسمس تا به حال زندگی کمی سخت بوده اما حالا حالم کاملاً بهتر شده و خوبم.» 

image 192 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ولی این که چرا خود را بازنشسته کرده دقیقاً مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد بازی در فیلم آخر آن قدر برایش تجربه سختی بوده که از بازی در فیلم بعد سیر شده است. 

ساخت فیلم «انجمن نجیب‌زادگان عجیب» فاجعه بود و از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۰۳ شد. کانری تنفرش را از کارگردان این فیلم، استفن نورینگتون پنهان نکرد و همان وقت گفت به نظرش آن قدر «دیوانه است» که باید «به آسایشگاه روانی انداختش». 

کانری که متوجه شده بود این فیلم چقدر ضعیف است سعی کرد تا «آستین‌ها را بالا بزند تا سر مونتاژ حسابی آن را اصلاح کنند و از آن وضع نجات دهند». 

اما استیون اسپیلبرگ کارگردان فیلم «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» با پیشنهاد نقش هنری جونز پدر به کانری توانست بار دیگر توجهش را جلب کند و او را به این عرصه بازگرداند. 

خود کانری در بیانیه‌ای در تارنمای شخصی‌اش اعتراف کرد: «فقط پیشنهاد بازی در فیلم ایندیانا جونز می‌توانست جلوی بازنشستگی مرا بگیرد. اما درنهایت بازنشستگی هم برای خودش عالمی دارد

می‌گویند در جریان تصمیم‌گیری‌های خلاقانه‌ای که در مورد این نقش با اسپیلبرگ داشت از  گفت‌وگوها کنار کشید.

کین نیز که دوست و هم‌بازی سابق کانری است گفت شاید این تصمیمش دلیل دیگری هم داشته باشد.

او گفت: «از صنعت فیلم‌سازی کنار کشید چون نمی‌خواست به عنوان پیرمرد نقش‌های کوچک بازی کند، چون دیگر نقش اصلی جوان عاشق‌پیشه را به او پیشنهاد نمی‌کردند

کین نیز در سال ۲۰۱۱ خبر بازنشستگی کانری را تأیید کرد و گفت: «دیگر در هیچ فیلمی بازی نمی‌کند. اخیراً از او پرسیدم و گفت: نه، دیگر بازی نمی‌کنم.»

نویسنده:
جیکوب استولورتی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *