چابَهار  با  تلفظ بلوچی: چهبار یکی از شهرهای جنوب خاوری بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند قرار دارد

بندر چابهار با وسعت 17155 متر مربع در 60 درجه و 37 دقیقه طول و 25 درجه و 17 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. این بندر از شمال با بمپور، سرباز و راسک، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با بندر جاسک و میناب همسایه است.

از آنجا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونق‌ترین بنادر کشورمان بوده و از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است اسکله این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد.

شواهد به دست آمده تاریخی نشان می‌دهد که این بندر از دیرباز دارای اهمیت بوده است.

در سال 1270 هجری قمری ابراهیم خان بهزادی بمی از سوی دولت قاجار به حکومت بمپور منصوب شد، وی در زمان حکمرانی به بمپور توانست بلوچستان را جزئی از خاک ایران کند. در سال 1281 هجری قمری، ابراهیم خان مرز ایران را تا نزدیکی چابهار و گواتر گسترش داد،

image 140 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما چابهار همچنان تحت تسلط اعراب باقی ماند. سرانجام در سال 1289 دولت مرکزی ایران مداخله کرد و حکمران بمپور توانست چابهار را به تصرف درآورد؛ از آن زمان تاکنون چابهار جزئی از خاک کشورمان است.

در سال 1352 هجری شمسی طرح جامع راه اندازی بندر چابهار آغاز شد و در همین راستا قراردادهایی نیز با پیمانکاران منعقد گردید،

پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند سال عملیات راه اندازی بندر متوقف شد پس از آن مجددا این پروژه از سر گرفته شده و در سال 1362 عملا به بهره برداری رسید. البته تکمیل این پروژه تا چند سال بعد نیز ادامه پیدا کرد.

بندر چابهار در تمام فصول سال آب و هوای معتدلی شبیه به آنچه در فصل بهار تجربه می‌شود را دارد، به همین دلیل آن را چهاربهار نیز می‌نامند. علاوه بر آب و هوای مطلوب و موقعیت راهبردی حائز اهمیت، این منطقه  جاذبه های گردشگری و تاریخی کم نظیری نیز دارد .

image 141 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عکسها از علی محرابی

از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری  و تاریخی این بندر به قلعه پرتغالی‌ها، قلعه پیروزگت، گل افشان، کوه‌های مینیاتوری (کوه های مریخی)، تالاب لیپار، موزه محلی چابهار، انجیر معابد، منطقه گاندو، بندر گواتر، مسجد جامع تیس، مسجد جامع دزک، غارهای بان مسیتی، گورستان‌های تاریخی روستای تیس، گورستان دشتیاری و گورستان تپه نهادی ، می توان اشاره کرد. در سالهای اخیر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این ساحل ،زمینه های فعالیت ورزشی بسیار مفرح موج سواری نیز درآن فراهم شده است.

در مجموع توسعه  چابهار به یک بندر راهبردی می تواند در سیستان و بلوچستان اشتغال‌زایی پدید آورده و موقعیت اقتصادی و اجتماعی این  استان کشورمان را به میزان بسیار زیادی ارتقاء دهد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *