کلپورگان روستایی از توابع شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان است. موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد. سفال و سفالگری به نوعی هنر ایرانی محسوب می گردد. از دیر باز با فرهنگ ما ایرانی ها عجین شده است. که در ایران دارای ظرفیت بالایی است و توانسته است از دیر باز  جایگاهش را طی سالیان گذشته حفظ کند. آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه ای که تمام سفالینه‌ها با روشهای سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود.

این هنر در طول تاریخ بدون هیچ تغییری در شیوه ساخت و نوع مواد اولیه سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده‌است و سفالگران به همان شیوه سنتی قدیمی آثار هنری خلق می‌کنند.

image 83 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سفالگری به چند دلیل در بین مردم ایران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. اول اینکه خاک رُس که لازمه ی اصلی سفالگری است بسیار ارزان بوده است. هر کسی به راحتی می تواند آن را تهیه کند و یک ظرف قابل استفاده و مفید از آن تهیه کند. دوم اینکه می توان با پوشش لعاب این ظروف را ضد آب کرد تا رطوبت را به خود جذب نکند .

سوم اینکه ظروف سفالی نسبت به ظروف دیگر راحت تر تمیز می شود. به علاوه اینکه ظروف سفالی زیبایی خاصی دارند و از نظر زیبایی از هر ظرف دیگری متمایز هستند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *