“آژنگ نیوز”: تاریخچه آب شهر تهران دهه ۴۰ خورشیدی از این نظر جالب است که به تدریج آب آشامیدنی در لوله ها جاری و به خانه ها رسانده میشد.آمار آب در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در شهر تهران چنین بوده است:سازمان آب از مردم در این سال برای انشعاب (لوله کشی آب شهری به خانه ها)۴۳۲ میلیون ریال، بابت آب بها ۹۵۳ میلیون ریال و از عملیات دیگر و ۴۹ میلیون ریال پول گرفت.در همین ارتباط قرار شده بود تا آخر سال تعداد انشعاب تهران به ۲۷۲ هزار و ۴۸۳ برسد و تا پایان برنامه چهارم یعنی سال بعد به تعداد ۴۸۰ هزار انشعاب برسد.

آب با تلمبه در حنوب تهران 1335 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این سال مشتریان اب لوله کشی تهران در سال بطور متوسط ۲۵۶ تومان برای یکسال پول داده بودند.برای پارکهای جنگلی و درختهای تهران بیش از ۲۴ میلیون و نیم متر مکعب آب مصرف شد.

در سال قبل یعنی ۱۳۴۸ ابرهای تهران ۵۹ بار بارور شده بودند  و به این ترتیب از باران هم آب استحصال شد!نکته جالب دیگر این که در تهران ۵۷۰ شیر عمومی آب وجود داشت که آب آن مجانی بود.

بیشتر آب شهر تهران از سد کرج تامین میشد . اما با این حال ۸ چاه نیز کنار رودخانه کن حفر شده بود . تا وقتی که آب رودخانه کرج گل آلود میشود از اب این چاهها بهره گرفته شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *