“آژنگ نیوز”:تصویری از گیاه عجیب “گُل پرنده “در جاهای مختلف منتشر شده است.در توصیف عجیب بودن آن نیز نوشته شده در نگاه اول به نظر میرسد یک پرنده روی گیاه نشسته اما اگر بر روی تصویر زوم کنید متوجه میشوید که گُلِ این گیاه به شکل پرنده است. نام این گُل به اصطلاح عجیب و شگفت انگیز را هم گذاشته اند Amaravalli .

گل پرنده ای - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما خدمت مخاطبان باید عرض کرد که این عکس جعلی است!این نمونه دیگری از اخبار جعلی است که در واتس اپ و پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر به اشتراک گذاشته شده است.

اولا این یک عکس قدیمی است.حداقل از سال ۲۰۱۷ این تصویر در رسانه های اجتماعی منتشر شده و تقریبا هر دو سال یکبار این جعل تکرار می شود.

دوم وقتی برای اولین بار نام آماروالی را جستجو کنید، نمیتوانیدنام گل یا گیاهی به این نام پیدا کنید. فقط معلوم میشود که این نام تامیلی برای Akashavalli است، که نام سانسکریت برای درخت عشق، Cassytha filiformis است.

نکته سوم maravalli که بیشتر با نام انگلیسی آن – love-vine یا نام علمی آن Cassytha filiformis شناخته می شود، یک تاک انگلی است که در بسیاری از مناطق گرم و گرمسیری در سراسر جهان – از آمریکا، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و حتی آفریقا می روید. Cassytha filiformis گل تولید می کند، اما آنها ریز و به رنگ سفید هستند. آنها همچنین هیچ شباهتی به پرندگان ندارند، همانطور که این عکس به وضوح نشان می دهد.

آما - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نکته چهارم عکس منتشر شده میتواند مربوط به سیانوتیس کریستا باشد. همانطور که تا به حال می توانید حدس بزنید، عکس ویروسی گل های Amaravalli / Akashavalli / love-vine / Cassytha filiformis را نشان نمی دهد. گل ها متعلق به گیاه کاملا متفاوتی به نام سیانوتیس کریستا هستند. سیانوتیس کریستا گیاهی خزنده است که بومی شبه قاره هند، جنوب چین، آسیای جنوب شرقی، اتیوپی و موریس است. برگ ها و ساقه های آن به عنوان سبزی در جاوه غربی مصرف می شود.

جاوا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

موضوع پنجم : به نظر می رسد عکس با دقت کادر بندی شده است متأسفانه، منبع عکس اصلی را ردیابی نمیتوان کرد، زیرا بارها در بسیاری از وب سایت ها و رسانه های اجتماعی – فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و غیره به اشتراک گذاشته شد. با این حال، آن عکس معروف! واقعی نیست، اگرچه با دقت قاب شده است تا برگ ها و گل ها از دور شبیه پرندگان به نظر برسند. البته برگها رنگ شده اند تا بنفش شوند .در حالیکه گیاه- Cyanotis cristata دارای برگهای سبز است که ممکن است در لبه ها مایل به قهوه ای / قرمز باشد. در هر صورت، در تصویر بالا نمونه های دیگری از برگ ها و گل های واقعی سیانوتیس کریستا وجود دارد. همانطور که می بینید، آنها واقعاً به هیچ وجه شبیه پرندگان نیستند .

در نهایت نیز این نمونه دیگری از اخبار جعلی ایجاد شده در مورد طبیعت است.

تحقیق و تدوین:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *