“آژنگ نیوز”:کتاب “ساخت دولت مسلمان مدرن: اسلام و حکومت در خاورمیانه و شمال آفریقا”نویسنده: ملیکا زغال. کتاب تحلیلی نوآورانه در این خصوص است که تداوم نگهبانی دولت از اسلام را به عنوان دین ارجح در خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می دهد.

جلد گالینگور قیمت: ۳۵.۰۰ دلار / ۳۰.۰۰ پوند .منتشر شده (ایالات متحده): ۲۶ مارس ۲۰۲۴ منتشر شده (بریتانیا): ۲۱ مه ۲۰۲۴ تعدادصفحات: ۴۲۴

مدرن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

ملیکا زغال در کتاب «ساخت دولت مسلمان مدرن» نقش اسلام را در حکومت مدرن خاورمیانه بیان می کند. زغال با به چالش کشیدن دیگر گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند دولت‌های خاورمیانه در دوران مدرن سکولار شده‌اند، تداوم نگهبانی دولت از اسلام را به عنوان دین ترجیحی نشان می‌دهد. او با تکیه بر تاریخ فکری، سیاسی و اقتصادی، این قیمومیت را از اشکال اولیه حکومت‌داری مشروطه در قرن نوزدهم از طریق آزمایش‌های پس از بهار عربی در دموکراسی دنبال می‌کند. زغال استدلال می‌کند که بحث‌های شدید پیرامون اجرا و معنای حمایت دولتی از اسلام منجر به شکاف سیاسی بین محافظه‌کاران و مخالفان آنها شد که مدت‌ها پیش از قطبی شدن قرن بیستم بود که با ظهور سیاست توده‌ای و جنبش‌های اسلام‌گرا همراه بود. زغال با بررسی پروژه‌های قانون اساسی، هزینه‌های عمومی، ثبت‌نام مدارس و برنامه‌های درسی نشان می‌دهد که اگرچه سیاست‌های مدرن با اکثریت مسلمان تکنیک‌های حکومت‌داری غربی را وارد کرده‌اند، اما دولت به حمایت از دین، جامعه و نهادهای اسلام ادامه داده است. او توصیف میکند که حتی با گسترش تعهدات غیرمذهبی خود در کشورهای خاورمیانه، آنها به طور چشمگیری سرانه تدارکات دینی عمومی، به ویژه آموزش اسلامی را افزایش داده اند – که بیشتر به تمایز سیاسی بین اسلام گرایان و مخالفان آنها دامن می زند. زغال تنش‌های ذاتی مشارکت بین دولت‌ها و بدنه علمای مسلمان موسوم به علما را روشن می‌کند که قدرت هنجاری آن‌ها در رژیم‌های مختلف سیاسی دوام آورده است. تحلیل دقیق و پیشگامانه او که شامل تونس، مراکش، مصر، ترکیه، سوریه و لبنان می شود، ریشه های تاریخی عمیق اختلافات سیاسی کنونی بر سر اسلام در حکومت را روشن می کند.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *