“آژنگ نیوز”:میلیاردرهایی که صاحب رسانه ها هستند خطری برای آزادی اطلاعات ایجاد می کنند.وقتی افراد بسیار ثروتمند به رسانه‌ها علاقه مند می‌شوند می‌توانند مشکلاتی را برای بوجود آورند. در چشم انداز دائماً در حال تحول مالکیت رسانه ها، نفوذ میلیاردرهایی مانند جف بزوس و مارک زاکربرگ بحث هایی را در مورد استقلال روزنامه نگاری، شفافیت و انتشار اطلاعات به راه انداخته است. این مثال‌ها تأثیر بالقوه غول‌های میلیاردر را بر رسانه‌های سنتی و دیجیتال نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا پیامدهای یکپارچگی روزنامه‌نگاری و گفتمان عمومی بررسی دقیق‌تر شود. تاثیر بزوس و زاکربرگ بر فضای رسانه ای

بزوس، موسس آمازون، در سال ۲۰۱۳ یک روزنامه مشهور را به قیمت ۲۵۰میلیون دلار خریداری کرد. او قصد داشت از تخصص خود در فناوری و تجارت الکترونیک برای احیای صنعت روزنامه استفاده کند. این امر موفقیت هایی را به ارمغان آورد، اما روحیه روزنامه نگارانی که در آنجا کار می کردند را نیز کاهش داد و باعث شد برخی از آنها در جای دیگری به دنبال فرصت باشند. جف بزوس بر تعهد خود به صداقت روزنامه نگاری تاکید کرد و شواهد حکایتی نشان می دهد که هیچ فشاری برای روزنامه نگاران آن روزنامه وجود ندارد تا چیزی بنویسند که نمی خواهند. با توجه به اینکه خود آگاهی در مورد مالکیت رسانه می تواند باعث شود هنگام مطالعه مقالات و محتوا دقت بیشتری به خرج دهیم، این مسئله هنوز تأثیر افراد قدرتمند را بر فضای رسانه ای باقی می گذارد.

رسانه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمونه دیگری از میلیاردرهایی که نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کنند، مالکیت مارک زاکربرگ بر رسانه‌ها به دلیل تأثیر بالقوه بر استقلال روزنامه‌نگاری و انتشار اطلاعات است. زاکربرگ به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل فیس بوک (اکنون Meta Platforms Inc.)، نفوذ قابل توجهی بر یکی از بزرگترین پلتفرم های رسانه اجتماعی در سطح جهان دارد که به عنوان منبع اصلی اخبار برای بسیاری از کاربران عمل می کند. برخلاف بزوس، زاکربرگ امپراتوری رسانه ای خود را از ابتدا ایجاد کرد و بعدها هوشمندانه به اینستاگرام و واتس اپ گسترش یافت. این نفوذ خطر سوگیری یا دستکاری در محتوای توزیع شده از طریق این پلتفرم‌ها را ایجاد می‌کند و به طور بالقوه افکار عمومی و گفتمان را شکل می‌دهد – و به دلیل پیچیده بودن الگوریتم‌ها، افراد می‌توانند به سرعت خود را در یک «محفظه پژواک» بیابند که فقط اخبار و محتوا را برای آنها تغذیه می‌کند.

از منظری منفرد مسئولیت ما چیست؟

یکی از راه‌های پرداختن به چالش‌های ناشی از مالکیت میلیاردرها بر رسانه‌ها، تاکید و تقاضای مداوم شفافیت، پاسخگویی و تنوع در چشم‌انداز رسانه است. با شفاف بودن در مورد مالکیت رسانه‌ها، منابع مالی آن‌ها و نحوه اتخاذ تصمیم‌های سرمقاله، می‌توانیم تأثیر ناروای میلیاردرها را بر محتوایی که مصرف می‌کنیم کاهش دهیم. پرورش فرهنگ روزنامه نگاری مستقل که از یکپارچگی حمایت می کند و برای عینیت تلاش می کند، بسیار مهم است. تشویق طیف متنوعی از صداها در مالکیت رسانه‌ها و حمایت از روزنامه‌نگاری مستقل می‌تواند به جلوگیری از تمرکز بیش از حد قدرت در دستان معدودی کمک کند. علاوه بر این، ارتقاء سواد رسانه ای در میان مردم می تواند افراد را برای تشخیص سوگیری ها و دستور کارها در منابع خبری توانمند کند و آنها را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری در محیط پیچیده رسانه ای امروز حرکت کنند. با حمایت از این اصول، می‌توانیم به سمت فضای رسانه‌ای فراگیرتر، اخلاقی‌تر و پاسخگوتر حرکت کنیم و در نهایت از اصول دموکراسی و بیان آزاد محافظت کنیم.

عصر دیجیتال تا حدی مبتنی بر وعده بیان کثرت گرا بود. با پرورش فرهنگ روزنامه‌نگاری مستقل، حمایت از ساختارهای مالکیت متنوع، و ترویج سواد رسانه‌ای در میان مردم، می‌توانیم خطرات مرتبط با مالکیت میلیاردر متمرکز را کاهش دهیم. تاکید بر این اصول یک اکوسیستم رسانه ای فراگیرتر، اخلاقی و پاسخگوتر را تضمین می کند که از ارزش های دموکراسی و بیان آزاد حمایت می کند و از یکپارچگی انتشار اطلاعات در جهانی به هم پیوسته فزاینده محافظت می کند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *