“آژنگ نیوز”:فرانسوا تروفو، کارگردان فرانسوی، که حملاتش به تکنیک‌های تثبیت‌شده فیلم‌سازی راه را برای جنبش موسوم به موج نو هموار کرد، در چنین روزی در سال ۱۹۳۲ میلادی متولد شد.

هنگامی که تروفو جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را در سال۱۹۵۹ دریافت کرد، به عنوان رهبر موج نو سینمای فرانسه شناخته شد.این اصطلاحی بود که برای ارائه همزمان اولین فیلم های بلند توسط تعدادی از کارگردانان فرانسوی – گرایشی که عمیقا بر نسل رو به رشد فیلمسازان در سراسر جهان موج نو واکنشی را در برابر سیستم تولید تجاری نشان داد؛ ابداع شد. طرحی که به خوبی ساخته شده بود، یعنی ضمن توجه به محدودیت‌های رویکردی صرفاً صنعتگرانه سینما ، و سنت فرانسوی با تکیه شدید آن به منابع ادبی؛ ترکیب شده بود..

تروفو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تئوری زیبایی‌شناختی آن ترکیبی از تمام جزئیات سبک فیلم بود تا حساسیت کارگردان ، همانطور که سبک نثر یک رمان‌نویس کارها را در اعماق ذهن او بازتاب می‌دهد – از این رو اصطلاح le camera-stylo («قلم دوربین») برای آن ابداع شده است.در این شیوه از فیلمسازی تأکید بر ظرایف بصری بود، زیرا، فیلمنامه اغلب بیشتر به‌عنوان طرحی برای یک ساختار نمایشی تلقی می‌شد، تا صرفاً به‌عنوان موضوعی برای بداهه‌پردازی. در موج نو صحنه‌های بداهه فیلم‌برداری شدند که از انعطاف‌پذیری بصری تجهیزات تلویزیونی جدید توسعه‌یافته (مثلاً دوربین دستی) و تکنیک‌ها (مانند همگام‌سازی گسترده دیالوگ‌ها) استفاده می‌کردند.

به حداقل رساندن هزینه ها، تهیه کنندگان را تشویق می کرد تا روی استعدادهای ناشناخته قمار کنند، و سادگی ابزار به کارگردان کنترل دقیقی بر هر جنبه ای از فرآیند خلاقیت می داد، از این رو تروفو را مولف یا نویسنده فیلم می نامید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *