“آژنگ نیوز”:پازل‌های چوبی که با اره منبت کاری واره مویی ساخته می شدند،برای قرن‌ها یک اسباب‌بازی محبوب بوده‌اند که هم پیر و هم جوان را در سراسر جهان مجذوب خود می‌کنند. ااما چگونه و چرا اولین پازل اختراع شد؟ منشا پیدایش پازل را می توان در قرن هجدهم جستجو کرد. نقشه‌سازان اروپایی نقشه‌های خود را روی چوب نصب می‌کردند و به همین جهت آن‌ها را به قطعات کوچک برش می‌دادند تا ابزار آموزشی برای آموزش جغرافیا ایجاد کنند. از این قطعات برای آشنایی کودکان با جغرافیای جهان به شیوه ای سرگرم کننده و تعاملی استفاده میشد.

پازل چوبی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جان اسپیلزبری، نقشه‌بردار لندنی، اغلب به خاطر ساختن اولین پازل تجاری شناخته می‌شود. در دهه ۱۷۶۰، او پازل هایی با نقشه های جهان برش داده شده به قطعات چوبی در امتداد مرزهای کشور فروخت. در آن زمان، این نقشه ها به عنوان “نقشه های تجزیه شده” شناخته می شدند.

پازل چگونه شکل گرفت؟

با گذشت زمان، پازل های اره منبت کاری اره مویی از نقشه ها به نقاشی ها، صحنه هایی از کتاب مقدس، مناظر و صحنه های مختلف دیگر گسترش یافتند.در ابتدا، از آنجایی که آنها به صورت دستی در چوب ساخته می شدند، به عنوان اقلام لوکس و آموزشی به حساب می آمدند. پازل های روی مقوا برای اولین بار در اوایل دهه ۱۸۰۰ ظاهر شدند، اما در ابتدا محبوبیتی نداشتند، زیرا هم تولیدکنندگان و هم مشتریان آنها را کیفیت پایین تری می دانستند.

در طول سالهای بعدی، پیشرفت‌های صنعتی منجر به تولید انبوه پازل‌ها شد. اره منبت کاری اره مویی – یک اره عمودی که به سمت بالا و پایین حرکت می کند و قادر به برش اشکال پیچیده است – در سال ۱۸۵۵ اختراع شد. این اره به نام اره منبت کاری یا اره کتیبه نیز شناخته می شد. به سختی می‌توان گفت دقیقاً چه زمانی، اما در حدود سال ۱۸۸۰، نام «اره منبت کاری اره مویی» با این پازل که از این ابزار برای برش اشکال نامگذاری شده بود، شروع شد. اصطلاح “پازل اره منبت کاری اره مویی” به طور کلی به اوایل دهه ۱۹۰۰ مربوط می شود.

پارل۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چگونه اره منبت کاری اره مویی محبوب تر شد؟

در آغاز قرن بیستم، پازل های اره منبت کاری واره مویی هم روی چوب و هم روی مقوا تولید می شدند. جعبه رنگارنگ پر از قطعات اره منبت کاری اره مویی نیز به بازار عرضه میشد. در طول چند دهه بعد، مقوا به مواد اصلی پازل تبدیل شد و باعث محبوبیت و دسترسی بیشتر به آنها شد. پازل‌های اره منبت کاری اره مویی همچنین ویژگی‌های جدیدی مانند قطعات پیچیده‌تر به هم پیوسته را توسعه دادند.

همچنین شرکت‌ها از پازل‌های اره منبت کاری واره مویی به عنوان تبلیغات استفاده می‌کردند و آن‌ها را با محصولات در اختیار مشتریان قرار می‌دادند. در طول سختی های اقتصادی در دهه ۱۹۳۰، پازل های اره منبت کاری اره مویی به عنوان یک شکل مقرون به صرفه سرگرمی محبوبیت زیادی پیدا کردند.

در طول سال ها از آن زمان، پازل ها به عنوان یک اسباب بازی محبوب باقی مانده اند. به طور خاص، در طول همه‌گیری ویروس کرونا، پازل‌های اره منبت کاری واره مویی ب زمانی که مردم در داخل خانه ماندند، تبدیل به یک وسیله عالی برای گذران زمان تبدیل شدند. این بازی گیج کننده و رقابتی موجب شد اکثر مردم برای استراحت و الهام گرفتن از نقاشی های زیبا پازل بازی کنند.

بازل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اینک برخی آن را جدی تر می گیرند و جورچین پازل را به یک مسابقه تبدیل کرده اند. از سال ۲۰۱۹ مسابقات جهانی پازل های اره منبت کاری اره مویی با رقابت های تیمی و انفرادی در وایادولید اسپانیا برگزار می شود. اولین مسابقات قهرمانی بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده از ۴۰ کشور داشت که همگی برای تکمیل یک پازل در سریع ترین زمان به رقابت پرداختند. در سال ۲۰۲۳، الخاندرو کلمنته لئون، برنده مسابقات انفرادی، یک اره منبت کاری واره مویی ۵۰۰قطعه ای را در کمتر از ۳۸ دقیقه تکمیل کرد!

تهیه و تدوین:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *