“آژنگ نیوز”:جنگ ویتنام پایان یافت .در سال ۱۹۷۳ میلادی در چنین روزی توافق پاریس امضا شد که به جنگ ویتنام پایان داد.طولانی ترین جنگ آمریکا تا آن زمان، در این روز خاتمه یافت و مبادله اسرا و خروج یکجانبه نیروهای آمریکایی از ویتنام جنوبی ر فراهم شد.

ریچارد نیکسون وقتی در سال ۱۹۶۱ میلادی رییس جمهور شد می دانست که پایان دادن به این جنگ برای موفقیت او در ریاست جمهوری ضروری است. او انتظار داشت که مردم آمریکا به او یک سال فرصت بدهند تا به دخالت ایالات متحده در جنگ پایان دهد.در حقیقت این توافق برای آن بود که نیکسون در دور دوم هم برای ریاست جمهوری اش رای بیاورد!

ویتنام۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جنگ ویتنام یک درگیری طولانی، پرهزینه و تفرقه‌انگیز بود که دولت کمونیستی ویتنام شمالی را در مقابل ویتنام جنوبی و متحد اصلی آن، ایالات متحده قرار داد. این درگیری با ادامه جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی تشدید شد. بیش از ۳ میلیون نفر (از جمله بیش از ۵۸۰۰۰آمریکایی) در جنگ ویتنام کشته شدند و بیش از نیمی از کشته شدگان غیرنظامی ویتنامی بودند.

ویت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مخالفت با جنگ در ایالات متحده، حتی پس از آن که رئیس جمهور ریچارد نیکسون توافقنامه صلح پاریس را امضا کرد و دستور خروج نیروهای ایالات متحده را در سال ۱۹۷۳ صادر کردادامه داشت. جنگ به شکل دیگری در ویتنام تداوم داشت تا اینکه نیروهای کمونیست با به دست گرفتن کنترل ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ به جنگ پایان دادند و این دو کشور سال بعد به عنوان جمهوری سوسیالیستی ویتنام متحد شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *