آژنگ نیوز”: صحرای آتاکاما، شیلی در قلب صحرای آتاکاما، نزدیک به شهر معدنی متروکه یونگای در جنوب شهر آنتوفاگاستا در شیلی، یکی از مناطق جهان است که به بیشترین شباهت را به مریخ‌ دارد.. اینجا یکی از خشک ترین نقاط روی زمین است و می تواند چندین دهه بدون باران بگذرد. به طور متوسط، کمتر از ۱۰ میلی متر باران در سال دریافت می کند و خاک را بیش از حد خشک است.

کازینز که یک مدرس ارشد در دانشگاه سنت اندروز است، می گوید: «از لحاظ ظاهری، بسیار شبیه به مریخ امروزی است. امروز مریخ یک صحرای صخره‌ای سرد، متروک است.» در حالی که دما در آتاکاما به اندازه مریخ کاهش نمی یابد – بین ۰ درجه سانتیگراد در شب و ۴۰ درجه سانتیگراد در روز متغیر است در حالی که در سیاره سرخ از -۱۹۵ درجه سانتیگراد تا ۲۰ درجه سانتیگراد متغیر است. – خاک آن دارای رنگ زنگ زده ای است که در مریخ یافت می شود.

مریخ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اغلب برای قرار دادن تجهیزات روباتیک قبل از استفاده در ماموریت های سیاره سرخ استفاده می شود. ابزارهای مورد استفاده در فرودگرهای مریخ وایکینگ ۱، وایکینگ ۲ و فینیکس به همراه کاوشگر اگزومارس آینده آژانس فضایی اروپا همگی در آنجا آزمایش شده اند.

در اوایل سال جاری، دانشمندان ناسا و دانشگاه کارنگی ملون در ایالات متحده یک ربات خودگردان را آزمایش کردند که در زیر سطح صحرای آتاکاما حفاری کرد و باکتری‌های عجیب و غریب زیرزمینی مقاوم در برابر نمک را بازیابی کرد، که شاید بتوان بدین روش نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ ارائه کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *