آژنگ نیوز”: لاسپاره،شلوار ورزشی گیله مردان است. لاسپاره نوعی شلوار پاچه تنگ وچسبان به پای کشتی گیران از جنس ابریشم لاس بود. ابریشم لاس، بعد از ته تشتی و از آخرین تارهای پیله ابریشم گرفته می شود. ابریشمی نامرغوب و تیره است به همین دلیل اغلب پارچه هایی که از لاس تهیه می شد به رنگ طوسی و یا مشکی رنگ می کردند. با این وجود پارچه هایی که از لاس تهیه می شد بسیار محکم بود و به ندرت پاره می شد از این رو پارچه ای مناسب برای کشتی گیله مردی بود.

ghsmhvi - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


شلوارهای لاسپاره به وسیله نخ پشمی یا ابریشمی در ناحیه کمر محکم می شدند. در زمینه این شلوارها با نخ های رنگی ابریشمی با شیوه رشتی دوزی گل و بوته و یا طرح سرو خمیده ایرانی به نماد پهلوانان بزرگی که سربه زیر هستند دوخته می شد.

کاربری دیگر ابریشم در کشتی گیله مردی مربوط به ادعیه و چشم نظر بود. برای این منظور از ابریشم هفت رنگ و یا قرمز استفاده می شد.  پهلوانان ادعیه را به دور گردن وبازوی خود می بستند. در پشت گردن پهلوان نیز با نخ ابریشم گل بسته هفت رنگ به صورت تزیین آویخته می شد. نخ های ابریشم هفت رنگ روی بروم که جایزه پهلوان برنده بود نیز بسته می شد. برم شاخه ای از درخت نارنج بود که روی آن هدایایی اعم از پارچه های ابریشمی، جوراب ابریشمی، پول و یا سکه های دوخته شده به پارچه و یا نخ های خیاطه رنگی می آویختند و به عنوان هدیه به پهلوان برنده داده می شد. گروه برنده بروم را که به مانند علم بلندی در میدان بود به دست می گرفتند و فرد پیروز را بر دوش می نشاندند و در میدان محل برگزاری کشتی می گرداندند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *