آژنگ نیوز”: فیلم “فریاد نیمه شب نماد” سینمای ملی ایران است. این ادعایی بود که مهدی میثاقیه در زمان اکران این فیلم در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در سینماهای ایران مطرح کرد.میثاقیه برای جریان سازی در مورد این فیلم یک اکران خصوصی برگزار کرد.که در آن بازیگران فیلم محمد علی فردین آرمان و پروین غفاری نیز شرکت داشتند. او در گزارشی که از فیلم تهیه کرده و آن را به رسانه ها داده بود نوشت:شب (هفت اردیبهشت ۱۳۴۰)گذشته بنا بدعوتی که از طرف استودیو میثاقیه بعمل آمده بود عده کثیری از رجال و معاریف و ارباب جراید در جشن نمایش فیلم فارسی فریاد نیمه شب در سینما رادیوسیتی حضور بهم رسانیده بودند.پس از خاتمه نمایش فیلم آقای مهدی میثاقیه راجع به پیشرفتهای فیلم فارسی و نحوه بالا بردن سطح هنر سینما در ایران مطالبی ایراد داشتند که مرد توجه حضار قرار گرفت. این مراسم ساعت ۱۲ ظهر پایان یافت.

فریاد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محمد علی فردین در خصوص این فیلم در خاطراتش به بروز اختلافاتی میان ساموئل خاچیکیان کارگردان فیلم با مهدی میثاقیه اشاره میکند:”میثاقیه در کار کارگردان دخالت میکرد گاهی هم کارشان در حد سخن و کلام به بگو و ومگو هم می رسید.البته بیشتر میثاقیه برنده بود چون به هر حال سرمایه گذار بود و می توانست حرفش را به کرسی بنشاند”.

به همین دلیل است که در مراسم افتتاحیه ساموئل خاچیکیان در تصویر نیست . چون اصلا کارگردان فیلم به مراسم دعوت نشده بود.

فریاد نیمه شب پنجشنبه ۱۳۴۰ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مهدی میثاقیه تهیه کننده فیلم در اطلاعیه ای که در مطبوعات منتشر شد می نویسد:فیلم “فریاد نیمه شب” مشت محکمی به دهان یاوه گویان و اجنبی پرستان بوده و سبب دلگرمی من در صنعت سینمای ملی می باشد.

فردین در خاطراتش در مورد میثاقیه میگوید:”میثاقیه در مجموع در زمینه کار سینما و برای پیشرفت آن آدم فعال و موثری بود.او معمولابدون وحشت سرمایه گذاری میکرد.مثلا این که یک فیلم ایرانی در سینماهای درجه یک اکران بگیرد نتیجه ابتکار میثاقیه بود.غیر از او فرددیگری نمیتوانست دست به این کار بزند”.

فیلم فریاد در نیمه شب حدود بیست و هشت شب در سینما رادیوسیتی و هفت شب در سینما سعدی نمایش داده شد و طبق آمار رقم هفتصد هزار تومان فروش کرد که رقم بسیار بالایی است.

ساموئل خاچیکیان هم با ساخت فیلم “یک قدم تا مرگ” بدون حضور میثاقیه و فروش بالای فیلمش نشان داد که او هم توانایی های خود را دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *