آژنگ نیوز”: فیزیکدان نظری انگلیسی استیون هاوکینگ، که نظریه انفجار سیاهچاله‌ها را که هم از نظریه نسبیت و هم از مکانیک کوانتومی استفاده می‌کرد، در چنین روزی در سال میلادی ارایه کرد.

استیون هاوکینگ (زاده ۸ ژانویه ۱۹۴۲، آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان – درگذشته ۱۴ مارس ۲۰۱۸، کمبریج، کمبریج‌شر) فیزیک‌دان نظری انگلیسی که نظریه انفجار سیاهچاله‌ها بر اساس نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی است. او همچنین با تکینگی های فضا-زمان کار کرد.

هاوکینگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هاوکینگ ریاضیات و فیزیک را در دانشگاه کالج آکسفورد (B.A.، ۱۹۶۲) و ترینیتی هال، کمبریج (Ph.D.، ۱۹۶۶) خواند. او به عنوان محقق در کالج Gonville و Caius در کمبریج انتخاب شد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ هاوکینگ به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یک بیماری عصبی-عضلانی دژنراتیو غیر قابل درمان مبتلا شد. او علیرغم اثرات ناتوان کننده تدریجی بیماری به کار خود ادامه داد. هاوکینگ عمدتاً در زمینه نسبیت عام و به ویژه در زمینه فیزیک سیاهچاله ها کار می کرد. در سال 1971، او پیشنهاد کرد که پس از انفجار بزرگ، اجسام متعددی با جرمی بالغ بر ۱میلیارد تن، اما تنها فضای یک پروتون را اشغال کنند، تشکیل شود. این اجرام که سیاهچاله‌های کوچک نامیده می‌شوند، از این نظر منحصر به فرد هستند که جرم و گرانش بسیار زیادشان مستلزم این است که قوانین نسبیت بر آن‌ها حکمرانی کند، در حالی که اندازه کوچک آنها مستلزم این است که قوانین مکانیک کوانتومی نیز در مورد آنها اعمال شود. در سال ۱۹۷۴هاوکینگ پیشنهاد کرد که طبق پیش‌بینی‌های نظریه کوانتومی، سیاهچاله‌ها ذرات زیر اتمی را منتشر می‌کنند تا انرژی خود را تمام کنند و در نهایت منفجر شوند. کار هاوکینگ به شدت در خصوص تلاش‌هایی را برای تشریح نظری ویژگی‌های سیاه‌چاله‌ها، اجرامی که قبلاً تصور می‌شد درباره‌ی آن‌ها چیزی نمی‌توان شناخت؛موثر بوده است. کار او همچنین از جنبه ای ذیگر نیز مهم بود زیرا رابطه این خواص را با قوانین ترمودینامیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی نشان داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *