آژنگ نیوز”: شب قبل از کریسمس طبق افسانه های قدیمی، کرامپوس و سنت نیکلاس با هم در سراسر اروپا سفر می کنند و کارهای دارای درد و لذت را پشت سر هم انجام می دهند. در حالی که سنت نیکلاس آب نبات را در کفش بچه های خوب قرار می دهد، کرامپوس بچه های بد را با شاخه های درخت کتک می زند. کرامپوسها برای  بچه‌ها واقعاً وحشتناک هستند، آنها  بچه ها را در گونی خود فرو می‌کند و آنها را با جیغ و گریه به لانه‌اش می‌کشانند، جایی که بسته به اینکه چه کسی  چه داستانی را تعریف می‌کند،برایشان عاقبت بدی در انظار است.کرامپوسها آنها را شکنجه می‌کنند، می‌خورند یا به جهنم تبعید می‌کنند. در هر صورت، برای برخی کج خلقی های این ایده کرامپوس کمی افراطی به نظر می رسد.

کرامپوس اول - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با وجود اینکه کرامپوس در چند قرن اخیر جذب سنت کریسمس شده است، در واقع از روزهای بت پرستی پیش از آلمان در شمال اروپا سرچشمه گرفته است. نام او از کلمه آلمانی کرامپن به معنای “پنجه” گرفته شده است و قبل از اینکه دستیار مدیر سنت نیکلاس باشد، او پسر هل، خدای نورس جهان زیرین بود. چهره هولناک او، یک مرد بز شیطانی با یک پای انسان و یک پای بز، با یک آیین بت پرستی ۱۰۰۰ ساله که شامل پوشیدن لباس های شبح وار و دویدن در خیابان ها برای از بین بردن روحیه زمستان بود، گره می خورد. البته با فراگیرتر شدن مسیحیت، نگاه به او تغییر کرد.

تحت تأثیر مسیحیت، افسانه کرامپوس در طول قرون وسطی از افسانه یک حیله گر زمستانی با تمایل به خشونت به یک شیطان مهاجم جوان تبدیل شد. قبل از اینکه مسیحیت به وجود بیاید و واقعاً نگاه کرامپوس را به شکلی جدی دربیاورد، او چیزی بود که مردم آن را یک ساتر می‌دانستیم: نیمه بز، نیمه انسان، ولی با تمام تستوسترون. با گسترش مسیحیت در اروپا، کرامپوس با رنگ‌های شیطانی‌تر، از جمله زبانی دراز و زنجیر برای بستن او به تصویر کشیده شد. تاریک ترین افزوده او در دوران بعد از مسیحیت، گونی یا سبدی بود که کرامپوس برای ربودن کودکان استفاده می کرد.البته در دوران رواج مسیحیت ، کرامپوس توسط کلیسا لغو شد

آن مسیحیان قرون وسطایی ممکن است کمی بیش از حد خوب کار کرده باشند. در قرن دوازدهم، کلیسای کاتولیک جشن کیبوش کرامپوس را به این دلیل قرار داد که او برای راحتی آنها بسیار شبیه شیطان بود. تلاش ها برای شکست آیین کرامپوس هرگز به این اندازه موفقیت آمیز نبوده است. تلاش بعدی برای خلاص کردن جهان از شر این جانور بچه خوار در سال ۱۹۲۳ انجام شد، زمانی که مقامات اتریشی تمام فعالیت های مرتبط با کرامپوس را به ظاهر به دلیل شرارت ممنوع کردند، اما همچنین به این دلیل که دولت فاشیست معتقد بود که او ابزاری است که توسط سوسیال دموکرات ها ایجاد شده است. سوسیالیسم تحت حاکمیت آنها را  میخواهد بزرگ کند. جزوه هایی که روی آن نوشته شده بود «کرامپوس مرد شیطانی است» به اتریش سرازیر شد تا به والدین در مورد خطرات این هیولای کریسمس هشدار دهد، اما ممنوعیت کرامپوس برای مدت طولانی دوام نیاورد.

کرامپوس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جشن کرامپوسناخت در اواخر قرن بیستم به طور گسترده به کشورهای ژرمنی بازگشت، حتی تا آمریکای شمالی سفر کرد. در طول این رویدادهای سرسام آور، مردم لباس هایی مانند کرامپوس به تن می کنند و در خیابان ها پرسه می زنند تا بدشانسی ها را به چنگ  آورند، خواه بچه های خلافکار باشند یا فقط بزرگسالانی که سر راهشان هستند. مفیدترین فعالیت های کرامپوسناخت شامل پخش کارت های کرامپوس وتوصیه به دوری از تهدیدهای بازیگوشانه با دوستان است. این جشن‌ها معمولاً در ۵ دسامبر برگزار می‌شوند، اما بسته به منطقه، می‌توانند چند روز قبل یا بعد از آن نیز برگزار شوند. تا زمانی که  جشنها کرامپوس را در دل دارند، تاریخ واقعاً مهم نیست. ماسک کرامپوس یک سنت پیچیده است .

 با وجود همه هرج و مرج آزادانه ای که در کرامپوسناخت رخ می دهد، افرادی که تعطیلات برایشان یک سنت فرهنگی است آن را بسیار جدی می گیرند. لباس‌هایی که می‌پوشند استادانه و دست‌ساز است، لباسهای رنگی ، ماسک خانگی است. این ماسک ها اغلب به سختی از چوب حک می شوند و به همین دلیل، ممکن است ماه ها طول بکشد تا تکمیل شوند. از این ماسک‌های دست‌ساز مشخص است که کرامپوس برای مردم آلمان و آلپاین بسیار مهم است. کرامپوس در دهه ۲۰۰۰ راهی آمریکا شد .

کرامپوسس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 تا دهه ۲۰۰۰، کریسمس در آمریکا یک امر نسبتاً بابانوئل محور بود. مطمئناً، آنها قبل از کریسمس گریه‌ها،  و کابوس‌هایی داشتند، اما دوستان آلمانی در آمریکا پس از انتشار آنلاین کارت‌های کرامپوس برگرفته از قرن نوزدهم، کرامپوس تبدیل به نماد بدی در آیین  کریسمس شد.کرامپوس بر ضد بابا نوئل در همه جا ظاهر شد، از فیلم و تلویزیون گرفته تا کارت های تبریک، و به کسانی که رویکرد بدبینانه تری نسبت به فصل تعطیلات دارند، اسب تیره ای برای حمایت می دهد. از قضا، این گونه مراسمها  اکنون انگیزه خاص را برای رفتار مردم در کریسمس  داشته است.به گونه ای که  حتی متعهدترین انسانها  هم ‌دوست ندارند سرنوشنشان  به گونی کرامپوس ختم شود.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *