“آژنگ نیوز”:بازدید مقامات ایرانی دوره قاجار از کارخانه زیمنس آلمان یکی از اقدامات اولیه برای  بهره گیری از تکنولوژی های روز بود.در این تصویر ارباب کیخسرو شاهرخ (نفر سوم از چپ) و همراهان در کارخانه زیمنس آلمان دیده می شوند.

ارباب کیخسرو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این تصویر در سال ۱۹۲۴ میلادی(۱۳۰۳ خورشید) و اواخر دوره قاجار است و در این زملن ارباب کیخسرو شاهرخ تصدی شرکت تلفن را برعهده داشت

ناصرالدین شاه در یادداشتهایش و در شرح وقایع جمادی الاخری ۱۳۰۲، به یک نمونه ازتلفن اشاره می‌کند که ره آورد سفر فرنگ معین الملک(سفیر ایران در عثمانی) بوده و از آن برای برقراری تماس از کاخ شمس العماره نا باغ سپهسالار استفاده می‌شده و ظاهراً این نخستین تماس تلفنی در ایران بوده است.

در سال ۱۲۶۵ خورشیدی مصادف با ۱۸۸۶ میلادی، برای نخستین‌بار در ایران، بوآتال بلژیکی که امتیاز راه‌آهن ری را داشت، یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول ۷٫۸ کیلومتر کشید.

این سفر مقامات قاجاری به آلمان پس از آن صورت گرفت که محاسب الملک (شیبانی) و جهانیان مجوز راه اندازی یک شرکت تلفن را به مبلغ پنجاه هزار تومان خریدند و به همراه تعدادی از تجار تهران، شرکت سهامی به وجود آوردند که نخستین شرکت تلفن محسوب می‌شد و عباسقلی بازرگان رئیس هیئت مدیره آن بود.

در ۱۳۳۸ قمری با افزایش سهام شرکت، اساسنامه ای در ۴۷ مادّه تنظیم شد و ارباب کیخسرو شاهرخ مأموریت یافت تا لوازم تلفن را از اروپاتهیه نماید. وی علاوه بر خرید ابزار و آلات تلفن، دو متخصص سوئیسی نیز استخدام کرد، ولی لوازم خریداری شده هنگام عبوراز روسیه به سبب وقوع انقلاب در آن کشور، از میان رفت. متخصصان سوئیسی نیز پس از یک سال توقف بی فایده در ایران به کشورشان بازگشتند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *