“آژنگ نیوز”: چرا پُرتره ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، روی جلد مجله تایمز۴ ژانویه ۱۹۴۳ به عنوان مرد سال به چاپ رسید.

امروزه از ژوزف استالین به عنوان دیکتاتوری بی رحم یاد می شود که میلیون ها نفر را به وحشت انداخت. بنابراین ممکن است کمی تعجب آور باشد که چهره او را روی جلد نمادین با حاشیه قرمز مجله تایم دیده شود.

سال ۱۹۳۹ میلادی . جنگ قریب الوقوع بود. هیتلر به تازگی چکسلواکی را تصرف کرده بود و متحدان آینده – فرانسه، بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی – در حال مذاکره برای یک معاهده دفاعی چندجانبه در تلاش برای توقف آلمان نازی بودند. اما گفتگوها متوقف شد. فرانسه و بریتانیا نگران بودند که استالین از کمک نظامی به عنوان بهانه ای برای اشغال کشورهای همسایه استفاده کند – آنها ایده اصلی کمونیست ها در مورد یک انقلاب جهانی را فراموش نکرده بودند.

استالین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

علاوه بر این، آنها متعجب بودند که آیا پس از پاکسازی، ارتش سرخ واقعاً قادر به جنگیدن است؟ همانطور که نویل چمبرلین، نخست‌وزیر وقت بریتانیا به دوستش نوشت: «باید به عمیق‌ترین بی‌اعتمادی به روسیه اعتراف کنم. من هیچ اعتقادی به توانایی او برای حفظ یک حمله مؤثر ندارم، حتی اگر بخواهد.»

استالین، نیز، مشکوک بود که فرانسه و بریتانیا امیدوارند توسعه هیتلر را به سمت شرق هدایت کنند – تا کمونیست ها و نازی ها یکدیگر را تضعیف کنند و اروپای غربی را از تمام مشکلات نجات دهند. او نیز دلایلی داشت که به آنها شک کند .ضمن آنکه هر دو قدرت اروپایی به تازگی به متحد خود چکسلواکی خیانت کرده بودند و در حالی که هیتلر از فاشیست ها در اسپانیا حمایت می کرد، اتریش را ضمیمه کرد و پیمان ورسای را تکه تکه کرد، بیکار ایستادند.

در چنین شرایطی است که استالین آخرین قمار را انجام داد – و یک پیمان عدم تجاوز با هیتلر را بر آنچه که چشم‌انداز متزلزل اتحاد با بریتانیا و فرانسه به نظر می‌رسید، انتخاب کرد. با این پیمان، او امنیت مرزهای امپراتوری روسیه را در جبهه شرق تامین کرد و جنگ در غرب آزاد بود. استالین و هیتلرهمچنین همکاری اقتصادی را احیا کردند که پس از به قدرت رسیدن هیتلر در سال ۱۹۳۳ به شدت کاهش یافت. چهار روز قبل از معاهده عدم تجاوز، مسکو و برلین قرارداد تجاری گسترده ای را امضا کردند که بر اساس آن اتحاد جماهیر شوروی باید مواد خام را برای ماشین آلات و تجهیزات کارخانه را برای رایش سوم تامین کند. از نظر استالین، این بدان معنا بود که او می‌توانست برای تکمیل صنعتی شدن اتحاد جماهیر شوروی به فناوری آلمان تکیه کند، در حالی که هیتلر، از سوی خود، برای حفظ اقتصاد جنگی خود به منابع خام شوروی دسترسی داشت.در نهایت هم امضای پیمان مولوتف-ریبنتروپ صورت پذیرفت.

این پیمان موجب شوکه شدن ، فرانسه و بریتانیا بود. تایم آن را «یک تظاهرات دیپلماتیک به معنای واقعی کلمه ویران‌کننده» نامید و استالین را به طنز و هجو «مرد سال» نامید – به دلیل اینکه به تنهایی «تغییر موازنه قدرت اروپا» را انجام داده و در نتیجه راه را برای آلمان برای شروع جنگ جهانی دوم باز کرده است. ژوزف استالین با یک ضربه تحریم جنگ نازی ها و با اقدام های بعدی وشریک شدن با آدولف هیتلر در تجاوز، شهرت روسیه شوروی را که به دقت به عنوان یک ملت صلح دوست و پایبند به معاهده،پرورش داده شده بود، از پنجره بیرون انداخت. مجله به این طریق می خواهد از اقدام استالین پس از سال ها ایستادگی در برابر نازی ها ابراز تاسف کند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *