“آژنگ نیوز”: شهروندان لندن در کنار آوار ساختمان‌هایی که در اثر حملات نیروی هوایی آلمان در طی عملیات «بلیتز» در سال ۱۹۴۰میلادی تخریب شده‌اند؛دیده می شوند.

حمله ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بلیتز رمز عملیات بمباران نیروی هوایی آلمان علیه شهرها و مراکز صنعتی بریتانیا در سال های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱ بود.

حمله۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این اصطلاح برای اولین بار توسط مطبوعات بریتانیا استفاده شد و از کلمه آلمانی [Blitzkrieg] به معنای “حمله رعد آسا” نشأت گرفته است.

عملیات در ۷ سپتامبر، “شنبه سیاه” آغاز شد، زمانی که بمب افکن های آلمانی به لندن حمله کردند و ۴۳۰ کشته و ۱۶۰۰ زخمی بر جای گذاشتند. لندن سپس برای ۵۷ شب متوالی و اغلب در طول روز نیز بمباران شد. لندن حملات منظمی را تجربه کرد و در ۱۰-۱۱ مه ۱۹۴۱مورد بزرگترین حمله هوایی در تاریخ جنگ جهانی قرار گرفت.

بمب افکن های آلمانی ۷۱۱ تن مواد منفجره قوی و ۲۳۹۳ بمب آتش زا پرتاب کردند. ۱۴۳۶ غیرنظامی در این عملیات کشته شدند. با این حال، این آخرین حمله بزرگ تا ژانویه ۱۹۴۳ بود. در حالی که لندن شدیدتر و بیشتر از هر جای دیگری در بریتانیا بمباران شد، بلیتز حمله ای به کل کشور بود. مناطق بسیار کمی توسط حملات هوایی دست نخورده باقی ماندند. در شهرهای به هم فشرده و نسبتا کوچک، تأثیر یک حمله هوایی شدید می توانست ویرانگرتر باشد. از اواسط نوامبر ۱۹۴۰، شهرهای بزرگ استانی و مراکز صنعتی هدف قرار گرفتند. در اوایل سال ۱۹۴۱ موج دیگری از حملات، عمدتاً علیه بنادر آغاز شد.در نهایت کاهش حملات هوایی از ژوئن آغاز شد، یعنی زمانی که بیشتر عملیات لوفت وافه علیه روسیه و اهدافی در دریای مدیترانه هدایت شد. اما در این نه ماه، بیش از ۴۳۵۰۰ غیرنظامی کشته شدند. اینگونه بود که عملیات بلیتز بر شهرهای سراسر بریتانیا تأثیر تخریبی گذاشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *