“آژنگ نیوز”:فروش شیرینی در خیابان لاله زار یکی از مشاغلی بود که موجب گردیده بود این خیابان در تهران قدیم به مرکز مراجعه تهرانی ها تبدیل شود.لاله زار علاوه بر اینکه مرکز سالنهای نمایش تئاتر و سینما بود ،یکی از مراکز مهم عرضه کالاها و خدمات مدرن و تازه از فرنگ امده نیز به شمار می آمد. اما با این حال کاسبهای این محل اصول تجارت سنتی ایرانی را گرامی می داشتند.رسم کاسبهای قدیم و از جمله کاسبهای لاله زار این بوده که اول صبح وقتی دکان را باز میکردند ، چهارپایه کوچکی را بیرون مغازه می گذاشتند ، اولین مشتری که می آمد ، جنس به او‌ می فروختند و بلافاصله چهارپایه‌ را به داخل مغازه میاوردند ( در واقع این کار نمادی از کسب دشت اول (اولین درآمد در روز)بود.

شیرینی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مشتری دوم که می آمد و جنسی را می خواست ، دکاندار ، نگاه به بیرون می کرد که ببیند کدام مغازه هنوز چهارپایه اش ، بیرون است ( یعنی هنوز دشت نکرده ) آنگاه اشاره می کرد که آن دکان ، آن جنس را دارد و برو از او بخر ، و بدین شکل هوای یکدیگر را داشتند.

از جمله مغازه ها ی اولیه لاله زا ر کافه قنادی لاله زار بود که تصویرش در این صفحه آمده است.همچنین مغازه‌ای به نام پیرایش در این خیابان قرار داشت که به جهت داشتن پوشاک مد روز در تهران شهرت داشت. این مغازه ها معمولا بعد از ظهرها پذیرای انبوه جمعیت شهر تهران بودند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *