آژنگ نیوز”: لخ والسا به عنوان رئیس جمهور لهستان در چنین روزی در سال ۱۹۹۰ میلادی انتخاب شد .لخ والسا – که رهبری همبستگی، اولین اتحادیه کارگری مستقل لهستان را بر عهده داشت و در سال ۱۹۸۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود، در اولین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری لهستان با قاطعیت پیروز شد.

والسا۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

والسادر سال ۱۹۷۸به همراه سایر فعالان شروع به سازماندهی اتحادیه های کارگری آزاد غیر کمونیستی کرد و در بسیاری از اقدامات در حوزه تظاهرات شرکت کرد. او توسط سرویس امنیتی دولتی تحت نظر بود و مرتباً بازداشت می شد. در آگوست ۱۹۸۰ او رهبری اعتصاب کارخانه کشتی‌سازی گدانسک را برعهده داشت که موجی از اعتصاب‌ها را در بیشتر نقاط کشور با والسا به عنوان رهبر به راه انداخت. مطالبات اولیه حقوق کارگران بود.

مقامات مجبور به تسلیم شدن و مذاکره با والسا در مورد توافقنامه گدانسک در ۳۱اوت ۱۹۸۰شدند که به کارگران حق اعتصاب و سازماندهی اتحادیه مستقل خود را می داد. کلیسای کاتولیک از این جنبش حمایت کرد و در ژانویه ۱۹۸۱ والسا توسط پاپ ژان پل دوم صمیمانه در واتیکان پذیرایی شد.

والسا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خود والسا همواره مذهب کاتولیک خود را منبع قدرت و الهام می داند. در سال های ۱۹۸۰-۱۹۸۱ والسا به عنوان مهمان سازمان بین المللی کار به ایتالیا، ژاپن، سوئد، فرانسه و سوئیس سفر کرد. در سپتامبر ۱۹۸۱ در اولین کنگره ملی همبستگی در گدانسک به عنوان رئیس همبستگی انتخاب شد.

والسا با ۷۷.۵درصد آرا در یک رای گیری عمومی به عنوان رئیس جمهور جمهوری لهستان انتخاب شد. او تا زمان شکست در انتخابات سال ۱۹۹۵ خدمت کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *