“آژنگ نیوز”:توماس هابز فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی انگلیسی که شاید بیشتر به خاطر فلسفه سیاسی خود شناخته شده بود، در سن ۹۱سالگی در چنین روزی در سال ۱۶۷۹ میلادی درگذشت.این فیلسوف، دانشمند و مورخ انگلیسی، که بیشتر به دلیل فلسفه سیاسی خود، به ویژه در شاهکار لویاتان (۱۶۵۱) شناخته شده است.

هابز دولت را اساساً وسیله ای برای تضمین امنیت جمعی می دانست. اقتدار سیاسی با یک قرارداد اجتماعی فرضی در میان بسیاری از افراد که مسئولیت امنیت و رفاه همه را به عهده یک شخص یا نهاد مستقل می گذارد، توجیه می شود.

هابز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هابز نه تنها در حوزه علوم سیاسی دانشمند بود، بلکه یک الگوی نظام‌مند بزرگ برای یافته‌های علمی معاصرانش، از جمله گالیله و یوهانس کپلر بود. سهم ماندگار او به عنوان یک فیلسوف سیاسی است که قدرت های گسترده دولتی را بر اساس رضایت منافع شخصی شهروندان توجیه می کند.

او در فلسفه از طیفی از دیدگاه‌های ماتریالیستی، نومینالیستی و تجربه‌گرایانه در برابر بدیل‌های دکارتی و ارسطویی دفاع کرد. در فیزیک، کار او بر لایب‌نیتس تأثیرگذار بود و او را با بویل و تجربی‌گرایان انجمن سلطنتی اولیه وارد مناقشه کرد. او تاریخ جنگ پلوپونز توسیدید را به انگلیسی ترجمه کرد و بعداً تاریخ پارلمان طولانی خود را نوشت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *