“آژنگ نیوز”:اکنون البته دراواسط فصل پاییزهستیم و تازه امروز اندکی باران در شهر و برف بر کوهها نشسته است. زیرا چند سالی است که فصل  گرما طولانی ترشده ودرحقیقت پاییز ازهمین زمانها در تهران شروع شده وتغییر رنگ کامل درختها وخنک شده هوا را شاهد هستیم.درهمه کشورهایی که چهار فصل واز جمله پاییز را دارند همواره این سوال مطرح است که چرا انسانها به فصل پاییزوتغییررنگ درختان علاقه دارند. البته بسیاری از اهالی شهرهای بزرگ ممکن است بگویند ما بیشتر به سر برج که حقوق می دهند علاقه داریم و فصل پاییز برای ما اولویت ندارد!اما از شوخی و جدی گذشته پاییزیکی از فصولی ازسال است که جلوه و جلال خاصی دارد .برگ های رنگارنگ روی زمین،مزارع وسیع بارنگهای سبز زرد،رنگین کمان های جادویی پس از باران،همه چیزهایی که مناظر خیره کننده بسیاری را ارائه می دهند که باعث می شود طبیعت را بیش از پیش درک کنیم .ضمن آنکه تنها برخی از نقاط جهان(از جمله کشور ما) هستند که می توان زیبایی واقعی آنها را فقط در فصل پاییز تجربه کرد.

IMG 20231105 WA0061 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

امروزه دانشمندان دراین خصوص تاکید کرده اند که علاقه مندی انسان به فصل پاییز و ریزش برگ‌های درختان،لذت بردن از طیف رنگهای متفاوت و هواخنک دلیل،علمی وتاریخی دارد.

زیرا تضادهای بصری توجه انسان را ازدوران کودکی به خود جلب می‌کند.به همین جهت علاقه به پاییز هم یک حس نوستالژیک است.همزمان با تغییررنگ برگ‌های درخت به قرمز روشن،نارنجی،زرد و دیگر رنگ‌های زیبا،یک تضاد بصری ایجاد می‌شود که برای انسان بسیار جذاب است.این موضوع ،یعنی تغییر فصول همچنین می‌تواند یادآورتجربیات گذشته انسان باشد،به همین دلیل است که غالب افراد بزرگسال درپاییزبه یاد کودکی خود دراین فصل می‌افتند.

از طرف دیگرمشاهده برگ‌های پاییزی و افتادن آن‌ها ازدرخت می‌تواند باعث کاهش استرس در انسان شود.یعنی تغییر رنگ برگ‌های درختان وافتادن آن‌ها برروی زمین یک حالت بسیارجذاب دارد که برای ذهن وآرامش آن  مفید محسوب می‌شود.

IMG 20231105 WA0059 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته منشاء توجه ویژه به پاییز ممکن است به این دلیل باشد که پاییزیک نقطه عطف زمانی درنظرگرفته می شود،به بیان دیگر یک مفهوم روانشناختی است که به رویدادهایی (مانند تولدها و تغییرات فصلی) اشاره دارد که نحوه نگرش ما به زمان را تغییرمی دهد. این امرباعث می شود که انگیزه بیشتری برای مقابله با چالش های جدید ولذت بردن از نعمت های فصل داشته باشیم.برهمین مبناست که روانشناسان میگویند”کسانی هستند که باورهای فصلی دارند،مثلا میگویند من در پاییزدر بهترین حالتم  هستم”روانشاسان تاکید میکنند که” ما متوجه شده ایم ،افرادی که این باور را تایید می کنند، بیشتر در پاییز خوشحال  می شوند”.

این نکته نیز یک دلیل علمی دیگر نیزدارد.مردم به هوای خنک ترعلاقه مندند زیرا آن فصول اغلب با رویدادها و سنت هایی همراه است که زمان های شادتروپویاتری را تداعی می کند. ازنظر بیولوژیکی، دمای سردتر واکنش های مثبتی را برمی انگیزد.مثلا افراد خانواده تلاش میکنند ساعتهای بیشتری را در محیط گرم خانواده به سر برند.کارهای مشترک مانند غذا خوردن خانواده ها باهم و یا تماشای یک فیلم کمدی،میتواند ساعات شادی را برای افراد رقم زند.این تجربیات موجب میگردد که افراد احساس نزدیک‌تری به یکدیگر داشته باشند.نکته دیگر درمورد فصل پاییز و گرد هم آمدن خانواده ها آن است که این فصل برای مسافرت نیز مناسب است.

IMG 20231105 WA0066 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مورد کشورمان باید به این نکته نیز اشاره کرد که پاییز یکی از مهمترین فصول سال برای مسافرت است.زیرا بسیاری از مناطق کشور در نیمه اول سال گرمای طاقت فرسایی دارند و بنابر این در فصل پاییز میتوان به آن مناطق نیز سفرکرد.برهمین اساس در بسیاری از فرهنگها این جمله رایج است که “پاییز یعنی وقت خانواده”.در مجموع اگر چه پاییز یکی از چهار فصل کشورمان است ،اما جایگاه ویژه ای دارد.یک نویسنده به نام  استنلی هوروویتز می نویسد: “زمستان یک حکاکی است،بهار یک آبرنگ،تابستان یک نقاشی رنگ روغن و پاییز موزاییکی از همه آنها است.”

نویسنده:حسن محرابی

عکسها:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *