آژنگ نیوز”: دکتر داوود هرمیداس باوند استاد برجسته و پیشکسوت علوم سیاسی و روابط بین الملل کشور به رحمت ایزدی پیوست.

داوود هرمیداس باوند (زادهٔ ۱۹ آبان ۱۳۱۳ در تهران- درگشته در ۲۱ آبان ۱۴۰۲) دیپلمات، استاد حقوق و روابط بین‌الملل ، رئیس هیئت رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران (سامان ششم) چشم از جهان فرو بست.

باوند تحصیلات دوره ابتدایى و متوسطه اش را در دبستان ابوعلى سینا و دبیرستان فیروزبهرام تهران گذرانده و در سال ۱۳۳۲ مدرک دیپلم ادبى خود را دریافت کرد.در سالهاى پرالتهاب  دبیرستان با توجه به ریشه دار بودن فعالیت سیاسی در خانواده به فعالیتهاى سیاسى گرایش پیدا کرده و با تعمیق یافتن این گرایش در سال ۱۳۳۲ در رشته حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شده و در عین ممتاز بودن در دانشگاه ، به فعالیتهاى سیاسى پرداخت.  خودش این دوران را بهترین دوران زندگى اش مى داند.

شروع فعالیت‌های باوند در عرصه سیاست در دوران دانشجویی و با حضور در جبهه ملی ایران و حزب نیروی سوم به رهبری خلیل ملکی است. باوند در سال ۱۳۳۶ در رشته علوم سیاسى فارغ التحصیل می شود. در سال ۱۳۳۷ تصمیم مى گیرد براى ادامه تحصیل به ایالات متحده برود سرانجام در رشته روابط بین الملل دانشگاه آمریکن یونیورسیتى واشنگتن دى سى تحصیلات دکترایش را شروع مى کند. بعد از حضور در آمریکا فعالیت‌های سیاسی باوند در راستای حمایت از جبهه ملی ایران در آمریکا به همراهی محمد نخشب ادامه می یابد. وی سپس مدتی را به تدریس در دانشگاه روب آیلند به تدریس حقوق دریاها به دانشجویان این دانشگاه مشغول بود. پس از آن در سال ۱۹۶۶ به دعوت دولت وقت، به ایران بازگشت و به خدمت وزارت امور خارجه در آمد.

باوند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بعد از بازگشت اش به ایران به دستگاه دیپلماسى کشور مى پیوندد. با مطرح شدن بحث جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى مأموریت یک ساله اى به او داده مى شود تا اسناد مرتبط با این جزایر ایرانى را در «اداره هند» و «دایره اسناد» وزارت خارجه انگلیس بررسى و اسناد مورد نیاز را جمع آورى کند.

مدتی کوتاه پس از آن در سال ۱۹۶۸ به نمایندگی از ایران به نمایندگی در کمیسیون سیاسی – امنیتی مجمع عمومی سازمان ملل در آمد و از آن تاریخ تا سال ۱۹۷۳ در کمیسیون استفاده صلح جویانه از فضای ماوراء جو، کمیسیون تعریف تجاوز و اجلاس فوق‌العاده خلع سلاح، حضور یافت.

پس از پایان مأموریت در سازمان ملل متحد ، باوند بار دیگر در سال ۱۹۷۵  به خدمت سازمان ملل متحد در آمد و از آن تاریخ تا ۱۹۷۹  و پس از انقلاب سال ۱۳۷۵ در ایران ، به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی مجمع عمومی و همچنین رئیس کنوانسیون بین‌المللی ناظر بر مبارزه با گروگان‌گیری مشغول به خدمت بود.

همچنین پیشنهاد کنوانسیون سوم حقوق دریاها با موضوع «دریاهای بسته و نیمه بسته» که از سوی داوود هرمیداس باوند در سال ۱۹۷۶ مطرح شد به تصویب این کنفوانسیون رسید.یک سال هم ، ریاست کمیته حقوقى مجمع عمومى سازمان ملل متحد را عهده دار مى شود و سه سال بعد از انقلاب بازنشسته مى شود.

با بازنشسته شدن، تدریس در درسهاى روابط بین الملل، مسائل اقتصادى و سیاسى خاورمیانه، مسائل نفت را در دانشگاه تهران و امام صادق(ع) و دروس حقوق بین الملل و حقوق دریاها را در دانشگاه علامه طباطبایى و دانشگاه آزاد شروع مى کند.

هرمیداس باوند در کنگره ۱۳۸۲ جبهه ملی ایران (پلنوم اللهیار صالح) با بیشترین رای به عضویت در شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی انتخاب می‌شود. پس از درگذشت پرویز ورجاوند، هرمیداس باوند در پی درخواست اعضای جبهه در داخل و خارج و با تصویب هیئت رهبری و شورای مرکزی به سمت سخنگوی جبهه ملی ایران انتخاب شد.در انتخابات هیئت رهبری جبهه ملی ایران ۱۳۹۴ باوند به همراه ادیب برومند، حسین شاه‌حسینی، علی رشیدی، مرتضی بدیعی به عضویت هیئت رهبری درآمده و به سمت سخنگویی جبهه ملی انتخاب شد.

در آبان سال ۱۳۹۷ هرمیداس باوند، به همراه تعدادی از اعضای شورای مرکزی از جبهه ملی ایران جدا شده و گروه جبهه ملی ایران (سامان ششم) را تأسیس کردندکه در این گروه باوند به سمت ریاست هیئت رهبری و سخنگوی مجموعه انتخاب شد.

از هرمیداس باوند آثار متعددی در حوزه علوم سیاسی برجای مانده که اسامی برخی از آنان به شرح زیر است :

  مبانی حاکمیت تاریخی، حقوقی و سیاسی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی

  دریاهای بسته و نیمه‌بسته

  سیاست‌های کلان و جزایر خرد

  مسئله نوروز، نقض تعهدات بین‌المللی و مسئولیت‌های ناشی از آن

  تغییرات ناظر به مفهوم مسئولیت بین‌المللی دولتها

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *