“آژنگ نیوز”:برگزاری دوره‌ای با نام رشت‌شناسی با رویکرد تاریخی از اقدامات مهمی بود که در شهر رشت انجام گرفته است.در این خصوص باید اشاره کرد که :گردشگری فرهنگی طیف بزرگی از منابع فرهنگی، هنری و تاریخی را در بر می‌گیرد. گردشگری تاریخی (Historical Tourism) یا گردشگری میراث فرهنگی (Heritage Tourism) نوعی از گردشگری است که هدف بازدیدکننده در آن کاوش در تاریخ و میراث مقاصد است. سازمان جهانی گردشگری نیز گردشگری میراث را به‌معنای غرق‌شدن در تاریخ طبیعی، میراث انسانی، هنر، فلسفه و نهادهای یک منطقه یا کشور دیگر توصیف می‌کند. گردشگری تاریخی می‌تواند گشت‌و‌گذاری ساده در بنای تاریخی مشهور شهر یا بازدید از موزه‌های آثار باستانی، هنری و ادبی باشد. این نوع از گردشگری، مسافران را به لمس تاریخ، دقت بیش‌تر و اقامت طولانی‌تر ترغیب می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند، گردشگرانی که با هدف کشف اسرار تاریخی سفر می‌کنند، اقامت طولانی‌تری نسبت به سایرین دارند. مطالعات انجام‌شده نیز نشان می‌دهد بازدیدهای متوسط گردشگری تاریخی، ۲۲ درصد بیش‌تر از یک گردشگری تفریحی معمولی است. طبق تعریف (UNWTO)، گردشگری شهری (Urban Tourism) یا (City Tourism) نوعی از فعالیت‌های گردشگری است که در فضا‌های شهری با ویژگی‌های طبیعی غیر وابسته به اقتصاد کشاورزی انجام می‌شود. مسافران در مقاصد شهری با طیف وسیعی از تجربیات و محصولات فرهنگی، معماری، اجتماعی و طبیعی رو‌به‌رو می‌شوند.

گردشگری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


کارشناسان سازمان جهانی گردشگری  باور دارند که گردشگری، ذاتا به چگونگی توسعه یک شهر و فراهم‌کردن شرایط زندگی بهتر برای ساکنین و بازدیدکنندگان آن مرتبط است، در نتیجه گردشگری شهری یک نیروی محرکه اصلی برای توسعه شهر‌ها و کشور‌ها است.

با توجه به مواد بیان‌شده در رابطه با اهمیت گردشگری فرهنگی، به‌عنوان راهکاری برای توسعه شهرها، موسسه آموزشی و پژوهشی تسهیلگران گردشگری کاسپین (زیر نظر هسته پژوهشی گردشگری دانشگاه گیلان) با مشارکت پژوهشکده گیلان‌شناسی و مشاوره جناب آقای دکتر عباس پناهی (دانشیار تاریخ دانشگاه گیلان)، اقدام به تدوین و برگزاری دوره‌ای با نام رشت‌شناسی با رویکرد تاریخی جهت آشنایی راهنمایان گردشگری استان گیلان با هدف توان‌افزایی سفیران گردشگری استان، برای معرفی شایسته‎تر شهر رشت نمود.
سرفصل‌های اصلی ارائه‌شده در این دوره بر اساس:
جغرافیای رشت و چگونگی شکل‌گیری آن
هویت سیاسی رشت از کهن‌ترین دوران تا سقوط حکومت محلی
دوره دوم تسلط اسحاق‌وندان از (898)تا (1000)
دوره سوم از صفویه تا رضاشاه
از دوره پهلوی تا امروز

و با تاکید بر:
اهمیت وقایع تاریخی در معرفی زیست‌بوم: تاریخ، جغرافیا (پیوندهای جغرافیا با فرهنگ)
زبان
اقتصاد (بازارها)
وقایع تاریخی
منابع تاریخی (انواع آسیب‌شناسی منابع تاریخی)
پیوند تاریخ و زندگی اجتماعی و …

به مدت دو روز ۷و۸ آبان ماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی به صورت تئوری و عملی در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت، برگزار شد.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *