“آژنگ نیوز”:انقلاب اکتبر که انقلاب بلشویکی نیز نامیده می شود، در چنین روزی و در(۲۴- اکتبرقدیم و۶ نوامبر، جدیددر سال ۱۹۱۷ میلادی رخ داد. این مرحله از انقلاب دومین و آخرین مرحله مهم انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، بود که در آن حزب بلشویک قدرت را در روسیه به دست گرفت.

انقلاب اکتبر، که معمولاً به عنوان اکتبر سرخ، قیام اکتبر، یا انقلاب بلشویکی شناخته می شود، تصرف قدرت دولتی بود که در انقلاب بزرگتر روسیه در سال ۱۹۱۷ مؤثر بود. این انقلاب با شورش مسلحانه در پتروگراد در ۲۴ اکتبر ۱۹۱۷ رخ داد. انقلاب فوریه همان سال اقداماتش را را دنبال کرد و از آن بهره برد، انقلابی که استبداد تزاری را سرنگون کرد و پس از انتقال قدرت توسط دوک بزرگ مایکل، برادر تزار نیکلاس دوم، که پس از کناره گیری تزار از قدرت گرفتن خودداری کرد، منجر به تشکیل یک دولت موقت شد.

1917 header - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

انقلاب اکتبر توسط ولادیمیر لنین رهبری شد و بر اساس نوشته های لنین بر روی ایده های کارل مارکس، یک ایدئولوژی سیاسی که اغلب به نام مارکسیسم-لنینیسم شناخته می شود، بود.

اگرچه لنین رهبر حزب بلشویک بود، اما استدلال شده است که از آنجایی که لنین در جریان تسخیر کاخ زمستانی حضور نداشت، این سازمان و هدایت تروتسکی بود که انقلاب را رهبری کرد.همچنین برخی از منتقدان جناح راست، مدت‌ها استدلال کرده‌اند که کمک‌های مالی و لجستیکی اطلاعات آلمان از طریق مأمور الکساندر پارووس نیز یک مؤلفه کلیدی است، اگرچه مورخان اختلاف نظر دارند زیرا شواهد کمی برای تأیید این ادعا وجود دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *