“آژنگ نیوز”:یونسکو با اجرایی شدن قانون اساسی آن رسمی در چنین روزی در سال ۱۹۴۶ میلادی تأسیس شد. این آژانس تخصصی سازمان ملل متحد خواستار ارتقای همکاری های بین المللی در آموزش، علم و فرهنگ شد.

در اوایل سال ۱۹۴۲، در زمان جنگ، دولت های کشورهای اروپایی که با آلمان نازی و متحدانش مقابله می کردند، برای کنفرانس وزیران آموزش متفقین (CAME) در بریتانیا گرد هم آمدند. جنگ جهانی دوم هنوز به پایان نرسیده بود، اما این کشورها به دنبال راه‌ها و ابزارهایی برای بازسازی سیستم‌های آموزشی خود پس از برقراری صلح بودند.

unesco logo - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این پروژه به سرعت شتاب گرفت و به زودی یک شخصیت جهانی پیدا کرد. دولت های جدید، از جمله دولت ایالات متحده، تصمیم گرفتند به آن بپیوندند. بنا به پیشنهاد CAME، یک کنفرانس سازمان ملل برای ایجاد یک سازمان آموزشی و فرهنگی (ECO/CONF) از ۱ تا ۱۶ نوامبر 1945 در لندن تشکیل شد.

با افتتاح کنفرانس به ندرت جنگ تمام شده بود. نمایندگان چهل و چهار کشور را گرد هم آورد که تصمیم گرفتند سازمانی را ایجاد کنند که مظهر فرهنگ واقعی صلح باشد. از نظر آنها، سازمان جدید باید «همبستگی فکری و اخلاقی نوع بشر» را ایجاد کند و در نتیجه از وقوع یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری کند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *