“آژنگ نیوز”:پیشینه تلاش برای ساخت ریاض به عنوان یک شهر مدرن به بیش از صد سال قبل بر میگردد.در سال ۱۹۰۲ میلادی، عبدالعزیز آل سعود ریاض را که تا آن زمان شهری ساده بود، تصرف کرد و کارزاری را برای تحکیم عربستان سعودی مدرن با پایتختی ریاض آغاز کرد. رشد آینده در طول دوره ۱۹۳۲-۱۹۵۰،شکل گرفت و شهر شاهد مهاجرت داخلی فزاینده ای بود که منجر به پروژه های ساختمانی جدید شد.

ریاض مدرن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ریاض طی پنجاه سال گذشته از یک شهر کوچک با جمعیتی کمتر از نیم میلیون نفر به یک کلان شهر بزرگ با بیش از ۶ میلیون نفر تبدیل شده است.این شهر دارای یک شبکه حمل و نقل کاملاً توسعه یافته، شامل ۱۷۶ کیلومتر ریل مترو و ۱۲۰۰ کیلومتر خط اتوبوس است.

البته باید به صورت دقیق توضیح داد که شهر جدید ریاض در خارج از شهر قدیم ریاض تاسیس شد.بر این مبنا دگرگونی فیزیکی ریاض در دهه ۱۹۳۰ با تصمیم ملک عبدالعزیز برای ساختن یک کاخ بزرگ و یک مجموعه اداری در دو کیلومتری شمال شهر موجود آغاز شد.

ملک عبدالعزیز با ساخت المرابه، الگویی برای ریاض ایجاد کرد. مرفهان اکنون احساس می کردند که می توانند بیرون از دیوارهای شهر، به ویژه در شمال آن، بسازند و زندگی کنند. در همان سال ۱۹۳۸، ولیعهد سعود نیز برای خود قصری در مجاورت محل المرابا ساخت و یک عمارت بزرگ به آن اضافه شد تا به عنوان مهمانخانه سلطنتی از آن استفاده شود. در اواسط و اواخر دهه ۱۹۴۰میلادی دیگر این مناطق تقریبا در داخل شهر واقع شده بودند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *