“آژنگ نیوز”: جان وارناک از مبتکرین «پی دی اف» در ۸۲ سالگی درگذشت. اومردی است که کتابخوان‌های سراسر دنیا به  وی مدیون هستند. جان وارناک، که به اختراع پی دی اف و بنیان‌ نهادن شرکت ادوبی کمک کرد، در ۸۲ سالگی درگذشت.

وارناک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ادوبی در بیانیه‌ای گفت که کارآفرین و دانشمند علوم کامپیوتر در سیلیکون‌ولی‌ در حالی که خانواده‌اش در کنار او بودند درگذشت‌. در این بیانیه علت مرگ یا محل مرگ وارناک ذکر نشده است. وارناک در اواخر دهه ۱۹۷۰ در زیراکس کار می کرد که پروتکل چاپ و گرافیک را ارائه کرد. وارناک و همکارش چارلز گشکه شرکت خود را به نام ادوبی سیستم ایجاد کردند. نرم افزار ایجاد شده توسط ادوبی همچنین شامل ادوبی ایلوستر و فتوشاپ می شود. آنها ادوبی را در سال ۱۹۸۲ تأسیس کردند و پست اسکریپت را ایجاد کردند، برنامه ای که به امکان چاپ در مقیاس کوچک برای اولین بار کمک کرد.

این شرکت بعداً پی دی اف را ایجاد کرد که به افراد اجازه می‌داد نسخه‌های الکترونیکی اسنادی را ایجاد کنند که می‌توان آن‌ها را حفظ و آن را برای سایر کاربران ارسال کرد تا بتوانند آنها را جستجو و بررسی کنند. شانتانو ناراین، رئیس و مدیر عامل شرکت ادوبی در ایمیلی به کارمندان شرکت گفت: «جان به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بزرگترین مخترعان نسل ما شناخته می‌شود که تأثیر قابل‌توجهی بر نحوه برقراری ارتباط ما با کلمات، تصاویر و ویدیوها داشته است». پس از بازنشستگی، وارناک و همسرش زمان بیشتری را به سرگرمی‌هایی مانند جمع آوری کتاب های کمیاب اختصاص دادند که بسیاری از آنها را اسکن کرده و در سایت rarebookroom.org به صورت آنلاین قرار داده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *