“آژنگ نیوز”:چگونه با کلاهبرداری های شغلی مقابله کنیم؟این روزها شاهد ایمیل های جعلی پیشنهاد شغلی هستیم .به همین جهت ضروری است بدانیم که چگونه از کلاهبرداری های شغلی جلوگیری کنیم.در حقیقت با استفاده از تمایل افراد به موقعیت های دور و انعطاف بیشتر، کلاهبرداری های پیشنهادی شغلی جعلی در حال افزایش است. با توجه به افزایش کنونی اخراج‌ها، بیشتر جویندگان کار ممکن است در برابر چنین کلاهبرداری‌هایی آسیب‌پذیر باشند. اما پیشنهادهای شغلی جعلی فقط به ناامیدی منتهی نمی شود – آنها معمولاً ترفندهایی برای سرقت پول هدف ناآگاه یا حتی مشارکت دادن آنها در رفتار مجرمانه هستند.

گزارش‌های تقلب شغلی در سال‌های همه‌گیری بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تقریباً سه برابر شد و بلومبرگ گزارش داده است که در سال ۲۰۲۳ تعداد این تقلبها رو به افزایش بوده وآنها به رشد خود ادامه خواهند داد. می تواند چنین به نظر برسد که آنها متعلق به یک شرکت واقعی هستند. گاهی اوقات آنها موفق می شوند از سایت های شغلی قانونی بین المللی مانند Indeed یا ZipRecruiter با لیست های شغلی جعلی عبور کنند و همچنین مشخص شده که حساب های LinkedIn شرکت های قانونی را برای تماس با “کارمندان” احتمالی هک می کنند

کله - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما چگونه کلاهبرداران شغلی افراد را هدف قرار می دهند در بسیاری از موارد، کلاهبرداری های شغلی به شکل یک ایمیل با یک پیشنهاد شغلی ناخواسته ارائه می شود. در نامه کلاهبرداری، فرصتی برای درخواست یا مصاحبه برای یک شغل پردرآمد – معمولاً موقعیتی با ساعات کاری انعطاف‌پذیر که به فرد امکان می‌دهد از خانه کار کند، به او پیشنهاد می‌شود. درست مانند سایر اشکال کلاهبرداری های فیشینگ، چنین ایمیل هایی اغلب جعلی ارسال می شوند و مثلا به نظر می رسند که از یک شرکت معروف یا سایت استخدام آمده اند.

در اینجا لیستی از پنج کلاهبرداری رایج شغلی در خانه آورده شده است:

۱. کلاهبرداری های جعلی شغلی. یک شرکت با یک فرصت عالی برای کار از خانه به شما کمک می کند – و البته شما به یک لپ تاپ و سایر تجهیزات IT نیاز دارید که کار از راه دور را ممکن می کند. پس از امضای قرارداد، کارفرمای جدید شما یک چک را برای شما ارسال می کند و از شما می خواهد که لوازم خود را از یک فروشنده خاص که نامش در چک آمده خریداری کنید. اما هنگامی که خرید را انجام دادید، متوجه می شوید که چک آنها هرگز تسویه نشده است، و تجهیزات هرگز نمی رسد. فروشنده از کلاهبرداران بود و تمام پولی را که به آنها پرداخت کردید از دست می دهید. این کلاهبرداری های شغلی از راه دور که چک می فرستند امکان پذیر است زیرا بانک ها موظفند پول چک های صادر شده را ظرف یک یا دو روز در دسترس قرار دهند. بنابراین مبلغ چک کارفرمای جعلی در ابتدا در موجودی بانکی شما ظاهر می شود و در خرید احساس امنیت خواهید کرد. با این حال، هنگامی که بانک متوجه می‌شود که نمی‌تواند به وجوه دسترسی داشته باشد – فرآیندی که ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد – بانک شما همچنان از شما انتظار دارد که خریدی را که انجام داده‌اید پوشش دهید. طبق گزارش FTC، میانگین ضرر گزارش شده در مورد کلاهبرداری های جعلی چک ۲۳۰۰ دلار آمریکا است.

۲. برداشت اطلاعات شخصی. هنگامی که برای کاری استخدام می شوید، در برخی مواقع باید اطلاعات شخصی مانند شماره تامین اجتماعی یا اطلاعات بانکی خود را به کارفرمای خود بدهید تا بتواند به شما پول پرداخت کند. برخی از کلاهبرداری‌های استخدامی، افراد را در فرآیند استخدام جعلی با هدف به دست آوردن این داده‌ها عجله می‌کنند – یا در مراحل اولیه درخواست جعلی درخواست آن را می‌کنند. هنگامی که کلاهبرداران اطلاعات کافی در مورد یک فرد داشته باشند، می توانند از آن برای اهدافی مانند طرح های سرقت هویت استفاده کنند.

۳. ایمیل های آگهی شغلی. نه تنها ممکن است یک ایمیل کلاهبرداری با پیشنهاد شغلی برای اطلاعات شخصی افراد باشد، بلکه گاهی اوقات به گونه ای طراحی شده اند که فرد را وادار به کلیک بر روی پیوندهای خطرناک کنند. چنین ایمیل‌هایی اغلب به نظر می‌رسند که از شرکت‌های مورد اعتماد می‌آیند، اما کلیک کردن روی پیوندی که به فردقول «اطلاعات بیشتر» درباره موقعیت شغلی می‌دهد یا باز کردن فایل پیوستی که ادعا می‌کند حاوی شرح شغل است، در عوض دستگاه فرد را به بدافزار آلوده می‌کند یا او را به یک وب‌سایت تقلبی می‌برد.

۴. ارسال مجدد محموله های بسته بندی شده. یکی دیگر از کلاهبرداری های شغلی ایمیلی است که ساعات کاری آسان و منعطف از خانه را ارائه می دهد، دریافت بسته ها و بسته بندی مجدد و ارسال مجدد آنها است. اگرچه این مشاغل اغلب به عنوان موقعیت های لجستیکی یا در نزدیکی تعطیلات حتی به عنوان موقعیت های بسته بندی هدایا تبلیغ می شوند، در واقع این ارسال پستی معمولاً شامل انتقال کالاهای سرقت شده است. این بدان معنی است که هرکسی که گرفتار این کلاهبرداری استخدامی شود، ناخواسته درگیر یک فعالیت مجرمانه می شود. و اگرچه به آنها وعده دستمزد خوب داده می شود – و اغلب حتی هزینه حمل و نقل را از جیب خود می پردازند و انتظار بازپرداخت دارند – کارفرمای به اصطلاح آنها معمولاً بدون پرداخت به آنها ارتباط خود را قطع میکند.

۵. کلاهبرداری های شغلی ورود اطلاعات. یک شرکت برای افراد یک آگهی شغلی تقلبی ارسال می کند که در آن موقعیت کاری از خانه را برای وارد کردن داده ها ارائه می دهد. اگرچه در واقع مشاغل ورودی داده از راه دور قانونی وجود دارد، اما این کلاهبرداری متفاوت است – زیرادستمزد بسیار بالاتری نسبت به یک شغل سطح ابتدایی که به حداقل مدارک نیاز دارد، ارائه می دهند. با این حال، از متقاضی خواسته می‌شود پیش‌پرداختی را برای «پردازش» یا «آموزش» با وعده بازپرداخت با چک ماه اول پرداخت کند. پس از تکمیل آموزش آنلاین، هیچ چک حقوقی نمی رسد و کارفرمای جعلی ناپدید می شود.

اماچگونه باید فهمید یک شغل کلاهبرداری است؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، تشخیص جعلی بودن یک ایمیل شغلی می تواند بسیار سخت باشد. کلاهبرداران در تقلید از مکاتبات و وب سایت های کارفرمایان قانونی بسیار خوب عمل کرده اند و حتی ممکن است لینکدین یک شرکت واقعی یا حساب های دیگر رسانه های اجتماعی را هک کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، همیشه باید با یک پیشنهاد شغلی ناخواسته با شک و تردید برخورد کنید. در اینجا ده سرنخ وجود دارد که یک ایمیل ممکن است یک کلاهبرداری شغلی جعلی باشد.

نحوه شناسایی کلاهبرداری های شغلی:

برای کار بسیار کم پول زیادی بخواهند بدهند.در اینجا یک احساس کاذب فوریت وجود دارد – استخدام کننده فرد را تحت فشار قرار می دهد و می گوید که اکنون باید اقدام کنید. فرد در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه به سوالهای خود پاسخ می‌دهد و سیستم فرد را به مرحله بعدی در فرآیند استخدام سوق می‌دهد.

تقلب کاری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگر احساس می‌کنید تحت فشار بیش از حد هستید، باید به آن احساس اعتماد کنید و تماس را قطع کنید. کلاهبردار از شما می خواهد که محصولات را دریافت کنید، آنها را دوباره بسته بندی کنید و آنها را به جای دیگری ارسال کنید. یا اینکه وجوهی را در حساب بانکی خود بپذیرید و به شخص دیگری انتقال دهید. متأسفانه، اینها قاچاق کالاهای سرقتی یا طرح های پولشویی هستند.

ایمیل شغلی به نظر می رسد که از یک شرکت قانونی است، اما حاوی اشتباهات املایی یا دستوری است یا نام شرکت کمی نامشخص است (مثلاً گوگل). در مورد شرکت تحقیق کنید و ببینید آیا یک وب سایت دارد یا نه (اما روی هیچ پیوندی در پست کلیک نکنید!)، و جستجوی اینترنتی برای نام شرکت به اضافه کلمات “کلاهبرداری” و “تقلب” انجام دهید.اگرآدرس فرستنده ایمیل یک حساب ایمیل خصوصی جیمیل، یاهو یا دیگر است. این نشانه یک کلاهبرداری است، زیرا یک مدیر استخدام یا استخدام کننده واقعی یک مدل آدرس ایمیل شرکت دارد. مطمئن شوید که نشانگر ماوس خود را روی نام فرستنده نگه دارید تا آدرس فرستنده واقعی را ببینید. فرآیند استخدام خیلی ساده یا سریع به نظر می رسد. یک شرکت قانونی که به دنبال استخدام شما است، معمولاً شما را به حداقل دو مصاحبه حضوری یا ویدئو کنفرانس با چندین نفر دعوت می کند. مبادله ای که صرفاً مبتنی بر متن باشد، ناشناخته است، و حتی یک مصاحبه از راه دور تنها با یک نفر به اندازه کافی غیرعادی است که شک و ظن را برانگیزد.

نمونه دیگر این شغل، شما را ملزم می کند که مبلغی را از حساب بانکی خود پرداخت کنید، چه برای آموزش و چه برای تجهیزات خود. اغلب به شما قول بازپرداخت با اولین چک حقوقی داده می شود یا حتی یک چک جعلی برای پوشش هزینه های خود دریافت می کنید. در هر صورت، احتمال اینکه دوباره پول خود را ببینید بسیار کم است. از شما خواسته می شود اطلاعات شخصی زیادی مانند SSN، تصاویر شناسنامه یا پاسپورت خود، یا شماره حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را در مراحل اولیه درخواست ارائه دهید، به عنوان مثال. قبل از مصاحبه از شما خواسته می شود یک برنامه خاص را دانلود کنید یا به سایت دیگری (به جای Indeed، LinkedIn و غیره) برای ارتباطات بیشتر بروید. به شما پیشنهاد می شود بدون اینکه کارفرما CV بخواهد، هر مرجعی را بررسی کند، یا تجربه شما را تأیید کند.

چنانکه اشاره شد به طور کلی، بهتر است هر پیشنهاد شغلی ناخواسته را به عنوان یک کلاهبرداری بالقوه در نظر بگیرید، مهم نیست از کجا آمده است! با این حال، اگر فکر می کنید احتمال قانونی بودن پیشنهاد شغلی وجود دارد، می توانید برای تأیید آن بیشتر و دقیق تر تحقیق کنید. جستجوی اینترنتی خود را برای شرکت مورد نظر انجام دهید. بررسی کنید که آیا آنها یک وب سایت و حضور فعال در رسانه های اجتماعی دارند یا خیر. اگر وب‌سایتی با ظاهر قانونی پیدا کردید، صفحه شغلی آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا موقعیتی که به شما پیشنهاد شده است فهرست شده است. سعی کنید با استفاده از اطلاعات تماس موجود در وب سایت با فردی از بخش منابع انسانی تماس بگیرید و در مورد فرصت شغلی بپرسید. با کارمندان شرکتی که در لینکدین پروفایل دارند تماس بگیرید و بپرسید که چگونه دوست دارند برای شرکت کار کنند. از سوی دیگر، جستجوی اینترنتی شما ممکن است برخی از پرچم های قرمز را نشان دهد، مانند افرادی که از کلاهبرداری ها یا بررسی های ضعیف شکایت دارند. این نشانه آن است که باید در جای دیگری دنبال کار بگردید! نکته حرفه ای: اگر مشکوک به کلاهبرداری شغلی باشم چه باید بکنم؟ اول از همه، با کلیک نکردن روی پیوندها یا به اشتراک گذاشتن هیچگونه اطلاعاتی برا ی کارفرمای جعلی؛ از خود محافظت کنید. اگر یک شرکت واقعی جعل هویت می کنرد، می توانید با مراکز انتظامی تماس بگیرید تا بتوانند اقداماتی را برای جلوگیری از این استفاده متقلبانه انجام دهند.

مترجم:احسان محرابی

منبع: mail.com

May 02, 2023

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *