“آژنگ نیوز”:آلفرد نوبل،شیمیدان،مهندس و صنعتگر سوئدی، که دینامیت و سایر مواد منفجره قوی تر را اختراع کرد و جوایز نوبل را نیز پایه گذاری کرد، در استکهلم در چنین روزی در سال ۱۸۳۳ میلادی به دنیا آمد.

در ۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ میلادی یک نوزاد پسر در خانواده ای در استکهلم سوئد به دنیا آمد که قرار بود دانشمند، مخترع، تاجر و بنیانگذار جوایز نوبل مشهور شود. پدرش امانوئل نوبل و مادرش آندریت اهلسل نوبل نام داشت. نام پسرشان را آلفرد گذاشتند. پدر آلفرد یک مهندس و مخترع بود. او پل ها و ساختمان ها را ساخت و روش های مختلف انفجار سنگ ها را آزمایش میکرد.

نوبل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آلفرد بیشتر به ادبیات، شیمی و فیزیک علاقه داشت. پدرش دوست داشت پسرانش راه او را ادامه دهند و از علاقه آلفرد به شعر راضی نبود. او تصمیم گرفت این جوان را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستد و مهندس شیمی شود.

آلفرد نوبل در سال ۱۸۵۰سوئد را ترک کرد تا یک سال را در پاریس برای تحصیل در رشته شیمی بگذراند و سپس مدتی را در ایالات متحده گذراند و زیر نظر جان اریکسون، سازنده کشتی جنگی آهنین مانیتور کار کرد. نوبل پس از بازگشت به سوئد ، در سال ۱۸۵۲، در کارخانه پدرش که تجهیزات نظامی در طول جنگ کریمه تولید می کرد، کار کرد. پس از پایان جنگ در سال ۱۸۵۶، شرکت برای تغییر به تولید ماشین آلات کشتی بخار در زمان صلح با مشکل مواجه شد و در سال ۱۸۵۹ ورشکست شد.

آلفرد به زودی آزمایش مواد منفجره را در آزمایشگاه کوچکی در املاک پدرش آغاز کرد. در آن زمان، تنها ماده منفجره قابل اعتماد برای استفاده در معادن، پودر سیاه بود که نوعی باروت بود. یک ترکیب مایع اخیراً کشف شده، نیتروگلیسیرین، یک ماده منفجره بسیار قوی‌تر بود، اما آنقدر ناپایدار بود که نمی‌توان آن را با هیچ درجه ایمنی کنترل کرد. با این وجود، نوبل در سال ۱۸۶۲ یک کارخانه کوچک برای تولید نیتروگلیسیرین ساخت.

نوبل۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دهه‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰، نوبل شبکه‌ای از کارخانه‌ها را در سراسر اروپا برای تولید دینامیت ساخت و شبکه‌ای از شرکت‌ها را برای تولید و بازاریابی مواد منفجره‌اش تشکیل داد. او همچنین به آزمایش در جستجوی موارد بهتر ادامه داد و در سال ۱۸۷۵ شکل قدرتمندتری از دینامیت را اختراع کرد که ژلاتین انفجاری بود و سال بعد آن را به ثبت رساند.

نوبل علاوه بر مواد منفجره، اختراعات بسیاری از جمله ابریشم مصنوعی و چرم نیز انجام داد و در مجموع بیش از ۳۵۰حق ثبت اختراع در کشورهای مختلف به ثبت رساند.

در سال ۱۸۹۵نوبل به آنژین صدری مبتلا شد و در سال ۱۸۹۶ بر اثر خونریزی مغزی در ویلای خود در سان رمو ایتالیا درگذشت. پس از مرگ او، امپراطوری تجاری او در سراسر جهان شامل بیش از ۹۰ کارخانه تولید مواد منفجره و مهمات بود.

نوبل۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وصیت نامه او که در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در پاریس تنظیم کرده بود و در بانکی در استکهلم سپرده شده بود، شگفتی بزرگی برای خانواده، دوستان و عموم مردم به همراه داشت. او همیشه در امور بشردوستانه و علمی سخاوتمند بود و بخش اعظم ثروت خود را به امانت گذاشت تا جوایز نوبل را به عنوان معتبرترین جوایز بین المللی معرفی کند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *