“آژنگ نیوز”:نظریه “جبر فرهنگی” یک نظریه در حوزه برنامه ریزی فرهنگی است و به سبب کارکرد گسترده اش تاثیر اجتماعی بسیار زیادی دارد.

زیرا اصولا جایگاهی که افراد به عنوان اعضای جامعه از عقاید، معانی، باورها و ارزش هایی یاد می گیرند، ماهیت انسان را تعیین می کند. مردم همان چیزی هستند که یاد می گیرند. نسخه خوش بینانه جبرگرایی فرهنگی هیچ محدودیتی برای توانایی های انسان برای انجام یا بودن هر کاری که می خواهد قائل نیست.

دترمینیسم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخی از مردم شناسان معتقدند که هیچ «راه درست» جهانی برای انسان بودن وجود ندارد. «راه درست» تقریباً همیشه «راه ما» است. که «راه ما» در یک جامعه تقریباً هرگز با «راه ما» در هیچ جامعه دیگری مطابقت ندارد. نگرش صحیح یک انسان آگاه فقط می تواند مدارا باشد. نسخه خوش‌بینانه این نظریه فرض می‌کند که طبیعت انسان به دلیل انعطاف‌پذیری بی‌نهایت، انسان می‌تواند راه‌های زندگی را که ترجیح می‌دهد انتخاب کند.

نسخه بدبینانه معتقد است که مردم همان چیزی هستند که شرطی شده اند. این چیزی است که آنها کنترلی بر آن ندارند. انسان ها موجوداتی منفعل هستند و هر کاری که فرهنگشان به آنها می گوید انجام می دهند. این توضیح منجر به رفتارگرایی می شود که علل رفتار انسان را در قلمرویی قرار می دهد که کاملاً خارج از کنترل انسان است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *