آژنگ نیوز”: چگونه یک امپراتوری با تغییر آب وهواناپدید شد!یک مطالعه جدید روی درختان ۳۲۰۰ ساله در ترکیه نشان می دهد که فروپاشی اسرارآمیز چندین تمدن در اواخر عصر برنز، از حدود ۱۲۰۰ تا ۱۱۵۰ قبل از میلاد، همزمان با یک خشکسالی شدید سه ساله در آناتولی مرکزی، قلب قدرتمندان بود. امپراتوری هیتی و یکی از بدترین مناطق در آن زمان به شمار می آمده است. در آنچه معمولاً به عنوان “فروپاشی اواخر عصر برنز” شناخته می شود، امپراتوری هیتی ها و تمدن یونانیان میسنی، و همچنین بسیاری از قدرت های کوچکتر و شبکه های تجاری که آنها را به هم مرتبط می کردند، از هم پاشیدند. همچنین منجر به هرج و مرج، قیام ها، جنگ های داخلی و فراعنه رقیب در مصر شد، در حالی که آشور و بابل دچار قحطی، شیوع بیماری و تهاجمات خارجی شدند.

محققان ۲۰۰ سال تلاش کرده اند تا فروپاشی را در نتیجه فوران های آتشفشانی یا زلزله توضیح دهند. دزدی دریایی، مهاجرت، یا تهاجم؛ شکست های سیاسی یا اقتصادی؛ بیماری ها، قحطی ها یا تغییرات آب و هوایی؛ یا حتی گسترش متالورژی آهن در سراسر منطقه ای که برنز بر آن غالب است.

هیتی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تحقیقاتی که در نشریه نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی ممکن است نقش مهم‌تری در فروپاشی اواخر عصر برنز داشته باشد. یک تیم تحقیقاتی آمریکایی با بررسی کنده‌های درختان مدفون شده برای تقریباً ۳۰۰۰ سال نشان داد که سرزمین‌های مرکزی امپراتوری هیتی در آناتولی مرکزی در سال‌های ۱۱۹۸، ۱۱۹۷ و ۱۱۹۶قبل از میلاد، درست در آغاز عصر برنز متاخر، دچار خشکسالی شدیدی شده و سپس سقوط – فروپاشی رخ داده است. . این یافته نظریه‌هایی را تقویت می‌کند که تغییر آب و هوای خشک‌تر و سردتر در شرق مدیترانه، تولید مواد غذایی را تغییر داده و منجر به کمبودهایی می‌شود که مشکلات فرهنگی و اقتصادی را تشدید می‌کند.

امپراتوری هیتی از حدود سال ۱۶۵۰ تا حدود ۱۲۰۰ قبل از میلاد بر بیشتر آناتولی و سوریه فعلی حکومت می کرد. مشهورترین آنها این است که آنها در سال ۱۲۷۴ قبل از میلاد برای کنترل کنعان در نبرد کادش، (اکنون در نزدیکی شهر حمص سوریه) با مصر جنگیدند. اما هیتی‌ها دیگر هرگز تا این حد به جنوب نرفته‌اند، و تحقیقات جدید یکی از دلایل آن را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد امپراتوری آنها پس از خشکسالی طولانی در آناتولی مرکزی از ۱۱۹۸ تا ۱۱۹۶ قبل از میلاد عرضه ضروری غلات را مختل کرده باشد ومزارع هیتی ها را از بین برده در نتیجه حکومت به سرعت فروپاشید. استورت منینگ، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد باستان‌شناسی در دانشگاه کرنل، می‌گوید که این امرمنجر به کمبود مواد غذایی می‌شد. این کمبود مواد غذایی می‌توانست با عواملی مانند جنگ‌ها، ناآرامی‌های اجتماعی یا شیوع بیماری ترکیب شود و امپراتوری هیتی را بلافاصله پس از ۱۲۰۰ قبل از میلاد به پایان برساند. منینگ می‌گوید: «ما نمی‌توانیم این چیزها را به طور مثبت به هم مرتبط کنیم، زیرا هیچ گزارش شاهد عینی نداریم. اما به نظر می رسد تصادفی خارق العاده باشد که در حدود دهه ۱۱۹۰ تا ۱۱۸۰کل امپراتوری برای همیشه از تاریخ محو شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *