“آژنگ نیوز”:سیزده ژنرال مجارستان، “قهرمانان آراد” به دلیل نقش خود در انقلاب مجارستان ۱۸۴۸-۱۸۴۹ در چنین روزی در سال ۱۸۴۹میلادی اعدام شدند.

ژنرالها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این افراد دراولین سالگرد قیام اکتبر وین و ترور وزیر جنگ امپراتوری تئودور بایلت لاتور اعدام شدند. اگرچه تعداد افسران اعدام شده در آراد شانزده نفر بود، اما حافظه ملی عمدتاً سیزده افسر اعدام شده در آن روز را به یاد می آورد.

در سال ۲۰۰۱، دولت ۶اکتبر را روز عزای ملی اعلام کرد.دستور اعدام ۱۳ ژنرال به دستور ژنرال اتریشی جولیوس یاکوب فون هایناو پس از شکست انقلاب مجارستان و جنگ استقلال ۱۸۴۸-۱۸۴۹ صادر شد.

ژنرال هایی که در آغاز جنگ استقلال از افسران امپراتوری فعال یا بازنشسته بودند، توسط ارتش اتریش دستگیر و اعدام شدند تا درس عبرتی برای دیگران باشد و اطمینان حاصل شود که مجارستان دیگر هرگز علیه امپراتوری هابسبورگ شورش نخواهد کرد.

بسیاری از افسران عالی رتبه دیگر نیز سرنوشتی مشابه قهرمانان آراد پیدا کردند، صدها افسر دیگر به اعدام محکوم شدند، اما اکثر احکام به عنوان بخشودگی به ۲۰سال حبس کاهش یافت.

تا سال ۱۸۶۷، بزرگداشت قهرمانان آراد تنها می توانست به صورت مخفیانه برگزار شود، اما پس از سازش اتریش و مجارستان، این روز به یک روز عزای ملی تبدیل شد. پس از جنگ جهانی اول، اهمیت روز یادبود افزایش یافت. در دوره کمونیستها ممنوع نبود، اما تعطیل عمومی هم نبود. در مدارس و روزنامه ها از کشته شدگان یاد می شد، در حالی که تمرکز بزرگداشت به وحشت و همدردی اتریش برای نیروهای مداخله گر روسیه-قزاق معطوف شد.

ژنرالها۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما امروزه به طور سنتی، پرچم ملی مجارستان در میدان کوسوت به حالت نیمه افراشته در می آید. سپس در بنای یادبود Batthyány، محل شکست نخست‌وزیر سابق، شمع‌ها روشن می‌شود و تاج گلی در مقبره Batthyány در یادبود ملی جنگ استقلال در Fiumei út در بوداپست گذاشته می‌شود. بنر عزاداری بر روی ساختمان های عمومی نصب شده و مراسم یادبود در مدارس برگزار می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *