“آژنگ نیوز”:کشور بلیز در چنین روزی در سال ۱۹۸۱ میلادی استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد.بلیز، کشوری واقع در ساحل شمال شرقی آمریکای مرکزی است. بلیز تا سال ۱۹۷۳ به هندوراس بریتانیا معروف بود، آخرین مستعمره بریتانیا در سرزمین اصلی آمریکا بود. مسیر طولانی آن به سوی استقلال با یک کمپین بین‌المللی منحصربه‌فرد (حتی زمانی که هنوز مستعمره بریتانیا بود) علیه ادعاهای همسایه‌اش گواتمالا مشخص شد. بلیز در سال۱۹۸۱به استقلال دست یافت، اما پیوند تاریخی خود را با بریتانیا از طریق عضویت در کشورهای مشترک المنافع حفظ کرده است.

بلیز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بلیز یکی از باثبات ترین نظام های سیاسی در آمریکای مرکزی را دارد. پس از اینکه پایتخت اصلی آن، شهر بلیز، توسط طوفان در سال ۱۹۶۱ ویران شد، پایتخت جدیدی به نام بلموپان در داخل کشور ساخته شد، در حدود ۸۰ کیلومتری غرب شهر بلیز، که اکنون مرکز تجاری و فرهنگی کشور و همچنین پرجمعیت ترین شهر کشوراست.

اعتقاد بر این است که نام بلیز به طور سنتی از تلفظ اسپانیایی نام خانوادگی پیتر والاس، یک بوکانی اسکاتلندی که ممکن است در حدود سال ۱۶۳۸ در دهانه رودخانه بلیز شروع به سکونت کرده باشد، گرفته شده است. همچنین ممکن است این نام از کلمه مایا belix (“آب گل آلود”) یا belikin (“زمین رو به دریا”)برگرفته شده باشد.

بلیز۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گردشگری به رکن اصلی اقتصاد این کشور تبدیل شده است. الته اکنون نگرانی‌هایی شامل بار سنگین بدهی خارجی کشور، نرخ بالای جرم و جنایت، بیکاری بالا همراه با اکثریت جمعیت جوان، مشارکت فزاینده در تجارت مواد مخدر مکزیک و آمریکای جنوبی و یکی از بالاترین نرخ‌های شیوع ایدزدر این کشورآمریکای مرکزی وجود دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *