“آژنگ نیوز”:محمد محمدعلی از چهره‌های برجستهٔ ادبیات داستانی معاصر ایران درگذشت‌. او بیشتر عمر خود را صرف نوشتن داستان، آموزش داستان‌نویسی و پژوهش در این حوزه کرد و آثاری خواندنی و ماندگار را از خود به یادگار گذاشت‌.

محمد علی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ سردبیری فصلنامۀ برج را بر عهده داشت و پس از آن نیز با مجله‌هایی مانند دنیای سخن و آدینه همکاری می‌کرد و سه ویژه‌نامۀ شعر و داستان در مجلۀ آدینه به سردبیری او منتشر شد.
محمّدعلی در رشتۀ علوم سیاسی و اجتماعی تحصیل کرد و پس از دریافت مدرک لیسانس به استخدام سازمان بازنشستگی کشوری درآمد. او از سال ۱۳۶۹ به وزارت فرهنگ و آموزش عالی منتقل شد و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۸۱، در مرکز اسناد و مدارک علمی آن سازمان مشغول به کار بود. او در سال ۱۳۸۸ به کانادا مهاجرت کرد و در همان‌جا درگذشت.
نخستین مجموعۀ داستانی‌ محمّدعلی به نام درۀ هندآباد گرگ داره که دربارۀ زندگی توأم با فقر روستاییان بود، در سال ۱۳۵۴ منتشر شد. او در داستان‌هایش به شیوه‌ای واقع‌گرایانه به معضلات اجتماعی پرداخته است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: بازنشستگی و داستان‌های دیگر، نقش پنهان (ترجمۀ آن به ترکی استانبولی در سال ۱۳۸۵  منتشر شد.)، برهنه در باد (برندۀ جایزۀ یلدا به عنوان بهترین رمان سال)، قصۀ تهمینه، آدم و حوا، جمشید و جمک و مشی و مشیانه.

محمد محمد علی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ در ونکوور کانادا چشم از جهان فروبست.از مهم‌ترین آثار او می‌توان به رمان «برهنه در باد»، «باورهای خیس یک مرده» و «جهان زندگان» اشاره کرد.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *