“آژنگ نیوز”:مریخ نورد ناسا با نام Perseverance ، اکسیژن قابل تنفس در مریخ تولید می کند مریخ نورد Perseverance ناسا ۱۲۲ گرم اکسیژن قابل تنفس در سیاره سرخ تولید کرده است که برای زنده نگه داشتن یک انسان بالغ به مدت سه ساعت کافی است.

این مریخ نورد که برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۱ در مریخ نشست، این عنصر را با استفاده از دستگاه آزمایش استفاده از منابع اکسیژن در محل خود (MOXIE) تولید کرد – که اکسیژن را با تبدیل دی اکسید کربن در دوره‌های دو ساله تولید می‌کرد. به گفته ناسا، از زمان ورود به سیاره سرخ، این دستگاه به اندازه ۱۲۲ گرم اکسیژن تولید کرده است. این معادل همان چیزی است که یک سگ کوچک در ۱۰ ساعت نفس می کشد و دانشمندان را امیدوار می کند که زندگی انسان روزی در این سیاره غیر مهمان نواز تداوم یابد.

مریخ نورد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گفته ناسا، دی اکسید کربن در مریخ فراوان است و ۹۵درصد از جو نازک آن را تشکیل می دهد. دستگاه MOXIE با جدا کردن مقادیر کمی از دی اکسید کربن در طی ۱۶ آزمایش، اتم های اکسیژن را از CO۲ جدا کرد و قبل از جداسازی ایمن در یک کپسول، آنها را از نظر خلوص تجزیه و تحلیل کرد. سپس باقیمانده ها به شکل مونوکسید کربن منتشر شد. دانشمندان می گویند که دستگاه های استخراج اکسیژن نه تنها برای تنفس مستعمره نشینان آینده بلکه برای ساخت سوخت موشک نیز مفید خواهد بود. پاملا ملروی، معاون مدیر ناسا در بیانیه ای گفت: «عملکرد چشمگیر MOXIE نشان می دهد که استخراج اکسیژن از جو مریخ امکان پذیر است – اکسیژنی که می تواند به تامین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک برای فضانوردان آینده کمک کند. «توسعه فناوری‌هایی که به ما امکان استفاده از منابع در ماه و مریخ را می‌دهند برای ایجاد حضور طولانی‌مدت در ماه، ایجاد اقتصاد قوی در ماه، و به ما امکان حمایت از یک کمپین اکتشافی اولیه انسانی در مریخ بسیار مهم است.»

علیرغم این گام کوچک اما مهم، بسیاری از چالش‌های بهداشتی عمیق هنوز بر سر راه تشکیل یک محل زندگی در مریخ قابل توجه هستند. برای شروع، مریخ آنقدر سرد است که میانگین دمای آن در حدود منفی ۶۲ درجه سانتیگراد انسان را بدون لباس فضایی تا حد مرگ منجمد می کند و فشار اتمسفر پایین آن به طور همزمان خون آنها را به جوش می آورد. این موضوع بدون در نظر گرفتن بمباران تشعشعات سرطان زا ناشی از فقدان لایه محافظ اوزون و کاهش شدید تراکم استخوان ناشی از سفر به آنجا است.

تا زمانی که بر این مشکلات غلبه نشود، نزدیک ترین دیدگاه بشر به سیاره سرخ همچنان از سوی مریخ نوردهایی مانند Perseverance قابل توجه ست.

به عنوان بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا در مریخ ۲۰۲۰، این ربات در کنار مریخ نورد ، با جمع آوری ده ها نمونه سنگ برای بازگشت نهایی به زمین، در جستجوی نشانه هایی از حیات باستانی در سطح مریخ است. این مریخ نورد همچنین با هلیکوپتر Ingenuity همراه است که تاکنون ۵۷ پرواز بر فراز سطح مریخ انجام داده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *