“آژنگ نیوز”:دهمین کنفرانس اروپایی مطالعات ایرانی، دانشگاه لیدن، هلند در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۳ در حال برگزاری است. هدف این کنفرانس ، روشن کردن اهمیت پروژه وولف به عنوان یک ابزار تحقیقاتی پایه از زوایای رشته های مختلف، عاملیت بالقوه او در توسعه رشته ایران شناسی، و پروژه بزرگ و در عین حال عمدتاً مطالعه نشده او در زمینه مستندسازی هنر، صنعت، علم و فناوری سنتی ایران. شناسایی، چاپ و دیجیتالی کردن آرشیو وولف با هدف در دسترس قرار دادن این مجموعه ارزشمند برای مخاطبان، انتشار دانشنامه هنر، صنایع، فن‌آوری و علم سنتی وولف و بازنشر کتاب او در سال ۱۹۶۶میلادی در محدوده وسیع‌تری قرار دارد.در این کنفرانس صدها پژوهشگر برجسته ایران شناسی در این رخداد علمی به سخنرانی میپردازند.

لیدن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یوهانس ابرهارد وولف در سال ۱۹۰۷ در وستفالن آلمان به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۶ به او منصب رسمی داده شد تا بنا به درخواست رضا شاه پهلوی به ایران برود تا اولین دانشکده فنی مهندسی را به عنوان کمک خارجی طراحی و راه اندازی کند. دولت آلمان به دولت ایران. اولین دانشکده فنی توسط وولف در سال ۱۳۱۶خورشیدی در شیراز تأسیس شد و در زمان افتتاح رسمی این مدرسه بود که دستور سلطنتی را از رضاشاه دریافت کرد تا اطلاعات لازم را برای تهیه دایره المعارف «صنایع سنتی فناوری، علم، فرهنگ مادی و هنر ایران». وولف به موازات مدیریت و تدریس در دانشکده های فنی شیراز، بعدها در اصفهان و نهایتاً در تبریز، از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۰ به سراسر کشور سفر کرد و از استادکاران بسیاری از اصناف مختلف دیدن، مصاحبه و عکاسی کرد تا تکنیک های تولید و تولید آنها را ضبط کند. ساخت ابزار، برای تدریس در مدارس جدید خود و استفاده از آنها به عنوان منابع اولیه در پروژه سلطنتی خود. اما با شروع جنگ جهانی دوم و حمله ارتش بریتانیا و شوروی به ایران در سال ۱۹۴۱، وولف و بسیاری دیگر از آلمانی‌هایی که در ایران شاغل بودند، متهم به همکاری با نازی‌ها شدند و به اردوگاه‌های اسارت استرالیا فرستاده شدند. در سال ۱۹۵۰ و پس از آزادی زندانیان غیرنظامی در سال ۱۹۴۷وولف به عنوان مدرس به دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی پیوست. او در سال ۱۹۵۳ تمام مطالب پژوهشی خود را از ایران بازیابی کرد، از جمله یادداشت ها، خاطرات روزانه و عکس هایش. در سال ۱۹۶۳، دپارتمان هنرهای صنعتی دانشگاه نیو ساوت ولز وولف را به عنوان کاندیدای دکترا پذیرفت تا بر روی پایان نامه ای بر اساس کارش در زمینه صنایع دستی سنتی ایران کار کند. وولف برای تکمیل تحقیقات میدانی خود دو بار در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ به ایران بازگشت و بخش کوچکی از تحقیقات خود را در کتابی با عنوان صنایع دستی سنتی ایران (مطبوعات MIT، ۱۹۶۶) منتشر کرد. ولف پس از اتمام پروژه مستندسازی صنایع دستی، هنر، علم و فناوری سنتی ایران، در سال 1346 درگذشت. آرشیو وی – که قسمت اعظم آن منتشر نشده است – در سال ۲۰۱۹ توسط دکتر پدرام خسرونژاد از خانواده وی در استرالیا بازیابی شد. در حال حاضر در بازداشت وی است و به طور جمعی توسط گروه پروژه تحقیقاتی در حالت ها و شیوه های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لیدن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از ارایه مقالاتمجمع عمومی کنفرانس بعد از ظهر چهارشنبه، ۲۳ آگوست ۲۰۲۳ در ساختمان اصلی آکادمی برگزار خواهد شد. شام کنفرانس چهارشنبه ۲۳ آگوست ۲۰۲۳ در رستوران شلتما در لیدن خواهد بود. دهمین کنفرانس طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با ایران شناسی از جمله زبان شناسی، زبان شناسی، ادبیات، تاریخ، مطالعات مذهبی و فرهنگی، هنر و معماری، باستان شناسی، فلسفه و مردم شناسی را پوشش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *