“آژنگ نیوز”:برای اولین بار با موفقیت گردشگران به فضا پرواز کردند.شش نفر در هواپیمای فضایی بودند، از جمله اولین زوج مادر و دختری که با هم به فضا رفتند. این ماموریت که با نام کهکشانی ۰۲ شناخته می شود، اندکی پس از ساعت ۱۱ صبح به وقت شرقی از بندر فضایی آمریکا در نیومکزیکو به پرواز درآمد.

روی فضاپیما مجموعاً شش نفر بودند – فرمانده هواپیمای فضایی و فضانورد سابق ناسا سی جی استورکو، خلبان کلی لاتیمر، و همچنین بث موزس، مربی ارشد فضانورد”ویرجین گالاکتیک” که خدمه را قبل از پرواز آموزش داد. این فضاپیما همچنین سه مسافر خصوصی، از جمله مربی سلامت و تندرستی کیشا شحاف و دختر ۱۸ ساله‌اش، آناستازیا مایرز، را حمل می‌کرد.

هوا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گزارش اسپیس دات کام، شهاف صندلی خود را در کهکشان ۰۲ به عنوان بخشی از رقابت جمع آوری کمک مالی توسط ، یک سازمان غیرانتفاعی به نام” فضانوردی برای انسانیت” که به دنبال دموکراتیک کردن سفرهای فضایی است، به دست آورد. مایرز در دانشگاه آبردین اسکاتلند در رشته فلسفه و فیزیک تحصیل می کند. شحاف و مایر با هم اولین زوج مادر و دختری هستند که با هم به فضا می روند.

شحاف می گوید: وقتی دو ساله بودم، فقط به آسمان نگاه می‌کردم، فکر می‌کردم، «چطور می‌توانم به آنجا برسم؟» اما از آنجایی که اهل کارائیب بودم، نمی‌دانستم که چگونه چنین چیزی ممکن است. این واقعیت که من اینجا هستم، اولین کسی که از آنتیگوا به فضا سفر کردم، نشان می دهد که فضا واقعاً در دسترس تر می شود. این ماموریت همچنین بیشترین تعداد زنانی را که در یک ماموریت به فضا پرواز کرده اند، نشان می دهد.

در این پرواز، جون گودوین، قهرمان سابق المپیک نیز حضور داشت که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به عنوان قایق‌ران شرکت کرد. گودوین در ۸۰ سالگی دومین مسافر مبتلا به بیماری پارکینسون و اولین المپیکی بود که سفری به فضا را آغاز کرد. وقتی در سال ۲۰۱۴ تشخیص داده شد که پارکینسون دارم، مصمم بودم که اجازه ندهم که مانع زندگی کامل شود. و اکنون رفتن من به فضا با پارکینسون کاملاً جادویی است.»

فضا۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گودوین گفت: “امیدوارم این الهام بخش همه افراد دیگری باشد که با ناملایمات روبرو هستند و به آنها نشان دهد که چالش ها نباید مانع از دنبال کردن رویاهایشان شوند.” کهکشانی ۰۲ یک پرواز زیر مداری است یعنی با وجود اینکه به مدار نمی‌رسد، اما این مسیر به مسافران اجازه می‌دهد تا چندین دقیقه بی‌وزنی را در ارتفاعی به اندازه‌ای بالا تجربه کنند که بتوانند انحنای زمین را ببینند. پس از بلند شدن، هواپیمای حامل موشک اصلی ویرجین گالاکتیک را به ارتفاع حدود ۱۱.۵ کیلومتری منتقل کرد.

این هواپیما فضا نوردیونیتی را رها کرد، یونیتی سپس موتور موشک خودش را شلیک کرد و به فضای زیر مداری صعود کرد. مسافران داخل هواپیما دنیای جدیدی را تجربه کردند. فیلم‌های زنده داخل فضاپیما نشان می‌دهد که مسافران در حالی که در سرتاسر فضاپیما شناور بودند، خود را از صندلی‌هایشان باز می‌کردند و از پنجره‌ها به زمین نگاه می‌کردند. در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پرواز، شحاف تجربه خود را بازگو کرد و گفت: «نگاه کردن به زمین شگفت‌انگیزترین چیز بود… خیلی راحت بود. این واقعا بهترین پرواز بود. من دوست دارم دوباره این کار را انجام دهم.

او افزود: “این تجربه این احساس زیبا را به من داده است که اگر بتوانم این کار را انجام دهم، می توانم هر کاری را انجام دهم.” مایرز که دومین فرد جوانی است که به فضا رفته است، گفت: «از چیزهایی که احساس می کردم شوکه شدم. ما خیلی بیشتر از آنچه انتظار دارشتیم لذت بردیم.احساس می‌کردیم بخشی از تیم، بخشی از کشتی، بخشی از کیهان، بخشی از زمین هستیم. باورنکردنی بود و

این بدون شک هیجان انگیزترین روز زندگی من بود.» در بیانیه ای که پس از این پرواز منتشر شد، استورکو گفت: «این یک تجربه سورئال و فروتنانه است که امروز با یونیتی پرواز کردم. شگفتی و هیجان پرواز فضایی هرگز جادوی خود را از دست نمی دهد. لاتیمر نیز احساسات مشابهی را تکرار کرد و گفت: «در تمام دوران حرفه‌ای من، از آکادمی نیروی هوایی گرفته تا خلبان آزمایشی ناسا، هیچ چیز بالاتر از آن چیزی نیست که من به تازگی در  این پرواز تجربه کرده‌ام.

فضا۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رفتن به فضا امروز آرزویی را که از کودکی داشتم برآورده کرد.» بنیانگذار “ویرجین گالاکتیک”، سر ریچارد برانسون نیز از این پرواز استقبال کرد و در توییتر نوشت: «امروز ما سه مسافر خصوصی باورنکردنی را به فضا پرواز دادیم: کیشا شاهاف، آناستاتیا مایرز و جان گودوین. به اولین فضانوردان تجاری تبریک می گویم .

این اولین پروازی است که مشتریان خصوصی را حمل می کند. به گفته ویرجین گالاکتیک، این شرکت تاکنون برای حدود ۸۰۰ مشتری پروازها را رزرو کرده است. قیمت بلیت ها از ۲۵۰هزار تا۴۵۰ هزار دلار بوده است. سومین پرواز فضایی تجاری این شرکت، برای سپتامبر برنامه ریزی شده است.

ترجمه :علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *