آژنگ نیوز”:جدیدترین تصاویر از دریاچه ارومیه متاسفانه تصاویر خوشحال کننده ای نیست.دریاچه ارومیه ایران زمانی دومین دریاچه بزرگ آب شور جهان بود که در سال ۱۳۶۹ در عمیق ترین حالت خود بیش از ۳۲۲۰ کیاومتر مربع را پوشش می داد. در سه دهه گذشته، این دریاچه خشک شده و در برخی مواقع به کمتر از ۲۰ درصد اندازه متوسط آن کاهش یافته است.

این یک داستان از تغییرات آب و هوایی نیست، هر چند که قطعا این عامل کمک کرده است.اما روشن تر این یک مورد سوء مدیریت آب است. دانشمندان آن را یک “فاجعه زیست محیطی معاصر” و “یک زنگ بیداری غم انگیز” برای بازنگری در نحوه مدیریت این منبع در تمامی کشورهای کم آب جهان می نامند.

ارومیه1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سهم عوامل طبیعی در خشک شدن دریاچه ارومیه ۳۱ درصد و سهم عوامل انسانی ۶۹ درصد است.همچنین محققان استفاده بیش از حد و ناکارآمدی آب در کشاورزی، سدهای جدید و پروژه های آبیاری، قطع شدن پل روی دریاچه، کاهش بارندگی و افزایش دما را عامل بسیاری از خشک شدن آب می دانند.

ارومیه2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته در مجموع می توان ۳ عامل را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه دانست که شامل برداشت بیش از حد مجاز از منابع آبی حوضه آبریز دریاچه، توسعه بی رویه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه با بهره برداری از آب های این حوضه و همچنین در نهایت، تشدید تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی در کنار دو عامل دیگر بسیار موثر است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *