آژنگ نیوز”:غار باستانی بِنوو (دادبنیان)در استان فارس در جنوب عمادشهر (مِیدِه) مرکز بخش صحرای باغ از توابع شهرستان لارستان در جنوب استان فارس هم مرز با استان هرمزگان قرار دارد.

در بخش صحرای باغ لارستان،غاری باستانی با شگفتی‌های بسیار و جلوه‌های گردشگری طبیعی،تاریخی و جغرافیایی با وسعتی نزدیک به ۳هزار متر مربع و با بلندای نزدیک به ۵۰ متر در دل کوه گاوبست از رشته کوههای زاگرس جنوبی واقع شده است.

۲غار باستانی بنوو۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این غار که «بنوو» نامیده شده ، عده‌ای بر این باورند که نام اصلی آن داد بنیاد (محلی برای دادخواهی) است .

این مکان دارای سنگ نبشته هایی به زبان پهلوی و سانسکریت است که هنوز خوانده نشده است …

افزون بر این وجود چهارطاقی‌هایی که مربوط به دوران ساسانیان است.پیش تر از آن این غار جهت انجام مراسم ‘ آیین میترائیسم ‘ استفاده می شده است .

این غار محل سکونت قبایلی بوده است که با آمدن اسلام به جاهای دیگر ،خارج از ایران کوچ نموده اند…

غار باستانی بنوو۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این غار بیش از ۲۴حوض جهت جمع آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره های ممتد میچکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است، که در حال حاضر تقریبا” ۱۵ عدد آن سالم مانده و به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آبهای جمع آوری شده استفاده های فراوان می برند.

از عجایب دیگر این غار ، چشمه آب که در اوج شیرینی آن در تمام فصل های سال چه در سالهای پرباران و چه در خشکسالی جاری است.

نوشته های برجای مانده بر سنگها حاکی از آن است که این محل روزگاری محل سکونت افرادی بوده است .

«زرتشتیان غار بنوو و دشت پهناور میان کوه های گاوبست که امروزه شماری از آنان در کشور هند به سر می برند، دارای کتاب، نوشته و اسنادی هستند که مشخص می کند زمانی در این غار و دشت پهناور اطراف آن زندگی می کرده اند.»

با وجود پیشینه بزرگ این غار و سابقه باستانی و هم چنین آثار بر جای مانده در آن شوربختانه هیچ کوششی از طرف سازمان میراث فرهنگی یا هر نهاد ذیصلاح در خصوص بازدید و کاوش و جستجو در آن صورت نگرفته و تنها تلاش مربوط به عده ای از باستانشناسان ژاپنی است که گویا پیش از انقلاب به این محل مسافرت نموده اند.

عار باستانی بنوو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آثار کندو کاوهای غیر مجاز افراد سودجو متاسفانه در جای جای این مکان باستانی به چشم میخورد و بیم آن میرود که آثار با ارزش آن به تاراج رفته باشد.

غار بنوو با شماره ۳۰۱۱۹ به تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *