آژنگ نیوز”:شکل گیری دودمان پارسی در هند یک رویداد تاریخی مهم است.پس از حمله اسکندرمقدونی و پراکنده شدن هخامنشیان،در هند دودمانی تقریبا پارسی ایجاد میشود که بنیانگذار آن «چاندراگوپتا»نخستین امپراتور بزرگ هند بوده است.
چاندراگوپتا دقیقا پس از خروج اسکندر مقدونی از هند،به کمک پارسیان و هخامنشیان، وبا ایجاد یک سپاه بزرگ، پادگانهای مقدونی و یونانی را ریز ریز کرده و باقیمانده ی آنها را از هند فراری داد
او در ادامه لشکر کشی های خود تا دورترین نقطه در شرق هند، تاخت و تاز نمود و نخستین امپراتوری بزرگ هندوها را بنا کرد.

وی یک ایرانی مزداپرست بود که با کمک مستقیم ایرانیان،خاندان موریانی را بر همان پایه هخامنشی ها استوار میسازد.

معماری هند در این زمان کاملا به معماری هخامنشی تغییر پیدا میکند.این سبک معماری پارسی در هند وجود نداشته و پس از آن نیز هرگز تکرار نشد.

هندی پارسی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سرستون معروف «سارنات» که امروز علامت رسمی دولت هند است،حاصل همین معماری هخامنشی است.

سرجان مارشال در باره ی سرستون «سارنات» می گوید:«یک سرستون زیبا و پرشکوه از رده تخت جمشید می باشد.»

در میان حکومتهای تشکیل شده حکومت آشوکا دارای اهمیت تاریخی بسیاری است.آشوکا سومین امپراتور این دودمان بود که در زمان وی معماری هند کاملا به معماری هخامنشی تحول پیدا کرد…

هنرنمایی این تمدن در ساخت ستون بارگذاری شده بسیار صیقلی و چشمگیر دوره هخامنشی با سرستون نیلوفر آبی و حیوانات تخت جمشید، سده ۵-۴ پیش از میلاد و پایتخت شیر آشوکا از سارنات؛متجلی شده است.

برهمین مبنا آشوکا امپراطوری بزرگ هند(۲۷۲ تا ۲۳۱ پ.م) در زمینه کشورداری متاثراز هخامنشیان و در زمینه مذهبی پیرو بودا بود.

تمام سنگ نبشته های آشوکا در شمال خاوری هند به خط خاروشتی نقر شده است. این باور است که درج پندهای اخلاقی بر صخره ها در قالب اعلامیه های سلطنتی از ایران به عاریت گرفته شده باشد.شباهت های خاص بین سنگ نبشته های هخامنشی و آشوکا وجود دارد.

سر ستون شیر که نخستین بار بر بالای ستونی در سارنات نصب شد و بودا نیز نخستین موعظه خود را در همان جا ایراد کرده بود، از دو شیر پشت به پشت هم بر فراز ستون تشکیل میشود.

این سر ستون ها بر روی یک تاوه یا سرستونی گرد مزین به چهار چرخ و چهار نقش برجسته جانوری بر روی یک سرستون نیلوفری قرار گرفته اند.

از نظر تاریخی، زندگی بودا با فتح دره سند توسط هخامنشیان و با دین هخامنشی، مزدائیسم همراه بود که بطور خاص دیدگاه بودا نیز تا حدی از آن واکنش و بهره برده است.به عنوان مثال چرخ اشاره به چرخ طریقت بودا است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *