آژنگ نیوز”:عودلاجان تنها یک محله قدیمی در تهران نیست. بسیاری از مشاهیر ادبی، سیاسی، فرهنگی و غیره تاریخ ایران در کوچه‌پس‌کوچه‌های عودلاجان رشد و نمو یافته‌اند. خاندان قوام‌الدوله، خاندان مستوفی، نصیرالدوله بدر اولین وزیر فرهنگ در دوره پهلوی، مدرس چهره مشهور مشروطیت، پروین اعتصامی، ملک‌‌اشعرای‌‌بهار، عزت‌الدوله، موتمن الاطباء و… از جمله این افراد هستند.

عودلاجان چطور ساخته شد؟

محله عودلاجان از محله‌های قدیمی تهران است. در ابتدای ساخت محله، بخش‌های زیادی از آن را باغ‌ها و مزارع و زمین‌های بایر تشکیل می‌دادند اما رفته‌رفته مهاجران مختلفی از شهرهای اطراف وارد این منطقه شدند و خانه‌‌ها و عمارت‌های زیادی در آن ساخته شد.

مهاجران از اقوام و ادیان مختلف بودند که با صلح و دوستی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند مانند کلیمیان که در منطقه‌ای تحت عنوان سرچال زندگی می‌کردند. این نام برگرفته از چاله‌ای بود که در وسط محله قرار داشت. بچه‌های این منطقه را بچه‌های سرچال می‌نامیدند.

عودلاجان گذر میرزا محمود - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محله عودلاجان گذر میرزا محمود

عرب‌ها هم در قسمت شمال غربی عودلاجان ساکن بودند. این محل با وجود ۱۶ مسجد و مدرسه و برگزاری بیشترین تعداد روزه‌خوانی و تعزیه‌گردانی در دوران قاجار، جزو مذهبی‌ترین محله‌های تهران به شمار می‌رفت.

دسترسی به محله عودلاجان

عودلاجان از جنوب به میدان مولوی، از شمال به خیابان امیرکبیر و سرچشمه، از غرب به شمس‌العماره و از شرق به امامزاده یحیی محدود می‌شود. سه محله پامنار، ناصرخسرو و امام‌زاده‌ یحیی جزوی از عودلاجان محسوب می‌شوند. محله تاریخی عودلاجان در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۳۸۱ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *