آژنگ نیوز”:نگارش کتاب زندگینامه «ر.اعتمادی»آغاز شد.هومن ظریف، نویسنده و مستند ساز، پس از ساخت هر فیلم مستند، به فراخور هر فیلمی، یک یا دو کتاب درباره شخصیتی که جلوی دوربین برده است، دست به قلم می برد.

این کتاب که «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» نام دارد،حاصل گفتگوهای پیوسته هومن ظریف با رجبعلی اعتمادی( ر. اعتمادی) درباره زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، دیدگاه های سیاسی و زندگی عاشقانه ر.اعتمادی در بطن همه آثارش است. هومن ظریف طی ۱۰ماه هر روز دوشنبه به صورت متوسط هفته ای ۲ساعت با ر.اعتمادی گفتگو تصویری کرده است که از خلال این گفتگوهای دیداری، مستند بلند« ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» در سال ۱۳۹۸ آمده اکران کرده است.
ر. اعتمادی نویسنده کتاب های پر فروش عاشقانه ای است که پس از انقلاب اسلامی، مدتی برای ادامه فعالیت با نام « مهدی اعتمادی» مجبور شد به دنیای نشر برگردد اما هیچگاه به رغم همه مشکلات حاضر نشد از ایران دل بکند و مهاجرت کند. او در این زمینه گفته است: « ماهی خلیج فارس نمی تواند در آب اقیانوس اطلس زندگی کند!»
بر این اساس، گفتگوهای این مستندساز و پژوهشگر تاریخی ادبی، با ر.اعتمادی علاوه واکاوی جهان بینی ر.اعتمادی، نظریه های ادبی و رویکرد اجتماعی انتقادی و دیدگاه رمانتیک او روابط انسانها به موازات 6 دهه نویسندگی و روزنامه نگاری را مورد بررسی قرار می دهد. نقد جامعه شناختی و ادبی و زیباشناختی تک تک کتاب های ر.اعتمادی در این کتاب مورد توجه نویسنده است.

IMG 20180722 1308257 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب شناسی و نقد یادداشت های او دو ویژگی مهم دارند. نخست اینکه وجه دیدگاه آرمانگرا و ملی و فلسفی ر.اعتمادی به عرفان مورد تایید شیخ خرقانی و بایزید بسطامی و نظامی گنجه ای، در رمان های پس از انقلاب او پر رنگ تر می شود و یادداشت های اجتماعی و هنری او به ویژه در دفاع از موسیقی، در بازه بهمن ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۹ بسیار به چشم می آید.
با توجه به اینکه ر.اعتمادی یکی از نخستین مجری های برنامه خبری تلویزیون در ماه های آغاز تاسیس تلویزیون در ایران توسط ثابت پاسال است و از سوی دیگر با سردبیری مجله جوانان امروز، سهم بزرگی در معرفی موسیقی جز، راک و پاپ ایرانی در دهه چهل خورشیدی به حساب می آید، فصل های کتاب جذاب و درهم تنیده و روایت های گفته نشده و تازه ای را ارایه خواهد کرد.
معرفی ابراهیم حامدی (ابی) به صحنه خوانندگی با همکاری یکی از برجسته ترین برنامه های ویژه موسیقی تلویزیون و برخی خوانندگان زن صاحب سبک پاپ و انجام مصاحبه های خاص با فعالان موسیقی کلاسیک ایران چون استاد عبادی و روانشاد داوود پیرنیا( موسس برنامه پنجگانه گلها)، مصحح و گیرنده خبر نخستین یادداشت های استاد باستانی پاریزی، مشوق شهیار قنبری در عرصه ترجمه ترانه های غربی و آغاز ترانه سرایی توسط ایشان و برگزار کننده کنسرت بزرگ چندهزار نفری گروه های موسیقی راک ایرانی در دهه چهل، از وجوه گوناگون شخصیت این نویسنده نام آشنای تاریخچه رمان سرزمینمان، ایران است.
هومن ظریف امیدوار است که این کتاب در بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور ر.اعتمادی رونمایی شود و به این صورت به عنوان یک روزنامه نگار، دین خود را به تاریخچه روزنامه نگاری ادا کند.

گروه گزارش

2 دیدگاه برای “آغاز نگارش کتاب زندگینامه «ر.اعتمادی»”
  1. مستند ر.اعتمادی که توسط اقای حقیقی ساخته شده بود را در روزهای اسمانی شدن استاد تماشا کردم زیبا و نوستالژیک بود روانش شار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *